O Viduedo 16 km (2314)

11 september 2015 - Triacastela, Spanje

O Viduedo 16 km (2314)
Gisteren restten me nog 47 km tot Sarria te verdelen over drie dagen. In Sarria tref ik zondag Clarie. Dus korte stroken te gaan tot dan.
Met een slaapzaal met 96 plekken en hoewel iedereen natuurlijk zijn uiterste best doet om stilletjes te zijn, mocht ik pal naast de wereldkampioen snurken liggen. Hij vertrok al tegen zessen en ik werd vervolgens pas om acht uur wakker na een hopeloze nachtrust. De beide vrijwilligers wekten me (iedereen moet om acht uur buiten zijn!). Mooi om de hele slaapzaal leeg te zien. Overigens waren drie van de vier slaapzalen volgestopt met pelgrims. In O Cebreiro waren alle hotelkamers en pensions tjokvol met welgestelde peregrinos. Het dorpje bestaat uit schat ik veertig huizen. Allemaal ingericht op de ontvangst van pelgrims. Ieder huisje is pension, hotel, winkel. Met een prachtig kerkje trouwens.
In het jaar 1300 voltrok zich hier het volgende wonder. Op een steenkoude winterkoren was de pastoor alleen met een herder in de H. Mis. Hij zei: je hebt deze tocht gemaakt voor een stuk brood en wat wijn, dat kan toch niet echt de bedoeling van Onzelieveheer zijn. Toen hij dat zei veranderde brood en wijn spontaan in vlees en bloed. De kelk met bloed en de pateen  met vlees staan nu in een glazen kist. Verstoft weliswaar, maar toch een echt wonder op deze toch al bijzondere berg!
Als je vervolgens smorgens buiten de Albergue staat weet je zeker dat je de laatst vertrekkende bent. De berg was in nevelen gehuld. De zon begon er doorheen te komen. Wolken lossen op en voor je ogen ontvouwt zich een werkelijk magnifiek berglandschap. Adembenemend.
In het eerstvolgende dorpje is in de eerste uitspanning ontbijtend. Iedereen zit aan de koffie. Een bus Duitsers heeft gereserveerd: spek en ei. De twee vriendinnenpelgrims uit Zuid-Afrika zijn er. Een meneer uit Friesland, een meisje uit Amsterdam, twee Italianen die ik regelmatig tref en de twee dames uit Zweden. Iedereen is blij elkaar weer te zien en de  verhalen over gisteren zijn niet van de lucht.
Daarna gaat het weer omhoog naar de Col de San Roque. Daar staat het beeld vaan de onverzettelijke pelgrim.natuurlik heb ik een foto vAn hem gemaakt. Vervolgens komt de Alto de Poio. We lopen op 1000 meter hoogte en de weg omhoog gaat steeds naar 1200. De zon verwarmt lekker en de natuur doordringt je van je eigen nietigheid. Fantastisch om te mogen beleven.
Ik ben nu in een Albergue met zes plaatsen. Naast mij zijn ook de vier Baskische vriendinnen aanwezig, die ik in Foncebadon mocht ontmoeten. Ze lopen de tocht vanaf Saint Jean in etappes. Dit jaar het laatste stuk tot Santiago. Een van hen spreekt Frans en een ander Engels. En de beide andere Spaans of Baskisch. Babelonisch gebabbel zal ik maar zeggen. Wordt gezellig eten vanavond!

1. Eddie Schiepers:
    Dag Jan,
    Je laatste week, kan je je dat zelf al voorstellen? Vanaf zondag nog enkele mooie dagen samen met Clarie lopen en dan dat moment waarvoor alles begonnen is. Geweldig dat je dat alles met een gemiddelde van boven de 20 km per dag, op en af, gelopen hebt. Geniet samen van de prachtige dagen die gaan komen en de apotheose waaraan voor ons maar een "jammere" kant zit, het ophouden van jouw telkens weer bijzondere verhalen.
    Geniet samen met Clarie van je grootse prestatie in deze laatste week.
    Groet uit Gronsveld van Corrie en Eddie
  2. Paddy Westenberg:
    Dag Jan,
    Wat een geweldige ervaring moet dit zijn.
    Samen met Clarie dit project te eindigen is ook heel bijzonder.
    Veel plezier samen de laatste week en tot ziens in Gronsveld.
    Hartelijke groeten,
    Paddy
  3. Gijs geskes:
    11 september 2015
    De overgang van in je eentje lopen naar dit massale loop- en slaapgebeuren moet groot zijn geweest. Was het daardoor nog wel de ervaring waar je naar zocht?
    Nog even doorzetten!
  4. Ellie en cor:
    11 september 2015
    De laatste loodjes met z'n tweeën is te doen. RESPECT met een hoofdletter voor jouw onderneming.
    tot binnenkort.
  5. Sjef en Anjes Caris:
    12 september 2015
    Zojuist heb ik een artikel gelezen van een journaliste die drie dagen in een Benedictijner klooster verbleef. Mijn gedachten gingen onwillekeurig naar jou toe. Op het einde van dit artikel schreef deze vrouw; " toch voel ik me helder. Rustig, naar binnen gericht en met een ' onbewolkt ' hoofd ". Zo moet het naar mijn idee ook met jou zijn. Al zal na al dit lichamelijke "geweld" van de afgelopen maanden jou lichaam wel hier en daar aan het tegensputteren zijn.
    Mooi was het om te lezen over het cabaretesk gebeuren enkele dagen geleden van jou "medepelgrims", ik heb inwendig hier goed om moeten lachen. Tja, veel gekker moet het niet worden he. Het is fijn voor ons om dan te weten dat jij als vlaggeschip het motto van Sint Jakobus overeind houdt. Dat snurken trouwens zo'n grote schare fans heeft daar op de Camino is leuk om te horen, dan hoef ik mij niet te schamen, mocht het er ooit van komen.
    Nogmaals heel veel succes de "laatste" km's.
  6. Mieke Op Heij:
    12 september 2015
    Theo en ik wensen je een fijne afsluiting van dit avontuur, samen met Clarie. Als het even kan zijn we erbij , esgodbleef, 27sept. Groeten.
  7. Johanna:
    Jan,
    Geniet van de laatste kilometers samen met Clarie. Succes en wel thuis in Gronsveld.