Finistera Dag 1

19 september 2015 - Procelas, Spanje

vanmorgen op weg om samen de weg naar Finisterra te gaan. Hier slikken ze dat woord in: Fisterra. Maakt niet uit voor de afstand: blijft 90 kilometer. De naam betekent: einde van de wereld. In vroeger tijden meende men dat de oceaan ergens ophield en dat dit het laatste stukje van de wereld was. Het zal niet verbazen dat ondermeer dd Keltrn dit een prachtige plek vonden voor allerlei cultus. Veel is er overigens niet verandert zij het dat nu allerlei cultfiguren door het prachtige landschap banjeren.

Gisteravond om half acht naar de kathedraal voor de H.Mis en de zegen na het zwaaien van het enorme Wierooksvat. Bij de start van de dienst in de overvolle kerk werden de pelgrims welkom geheten. Speciaal welkom voor de pelgrim uit Nederland en de beiden pelgrims uit Duitsland. Vervolgens werden alle landen genoemd waar men vandaan kwam. De hele wereld was er dat weet ik zeker: de opsomming nam vijf minuten in beslag. Daarna de dienst en na de communiegang werd het enorme Wierooksvat met behulp van acht mannen aan een koord bevestigd aan het dak van de kerk heen en weer gezwaaid! Indrukwekkend.

Na afloop een salade gegeten en tegen tienen lagen we in de Albergue op een oor. Lekker doorgeslapen tot vanmorgen acht uur. Na een ontbijt in het laatste restaurant op de route waren we pas tegen half tien aan het stappen. Goed weer eindelijk met volle zon. Door de bossen werden we tegen de zon beschermd en liepen we grotendeels door de halfschaduw. In het groene landschap beginnen herfstkleuren voorzichtig door te schemeren. Blijft wel glooien trouwens met een forse klim van tweeëneenhalf kilometer. Dat alles om na 23 km Negreira te bereiken met een herberg en een slaapplek.

1. Truus:
    20 september 2015
    Hoi Jan & Clarie, dit is nog een cadeautje, dat t reisverhaal verder gaat. Na de indrukken en ontlading van gisteren weer "gewoon" Tevoot op pad. Gelukkig met t zonnetje erbij vandaag. Geniet ook op dit stuk van jullie reis. Lieve groet Truus
  2. Lily Dassen-Jaspars:
    Eind goed al goed !!!
  3. Jo en Ria:
    Hallo Jan en Clarie.
    Geweldig zo een afstand tevoot!
    Proficiat en tot gauw in Groesselt.
  4. Simone van der Steen:
    Hallo Jan,

Het is je gelukt! Proficiat! Prachtige ervaring als ik het zo lees. Deze week de Heuvellandjes getroffen in gulpen. Ik vroeg hen of ze wisten of jij al gearriveerd was. Hij is er bijna meldden zij op de 14de. Geweldig.
  5. Nico:
    Hallo Jan en Claire,

Wat een geweldige wandeling en dank voor de voor de mooie inkijk in jouw (levens)tocht.

Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie.

Proficiat,

Nico.