Santiago de Compostella 23 km

18 september 2015 - Santiago de Compostela, Spanje

Santiago de Compostella
Clarie en ik staan nu in de rij om onze Compostela - het bewijs dat we minimaal de laatste 100 kilometers hebben gelopen - te halen. Rij neemt een klein uurtje! Iedere pelgrim heeft een pelgrimspaspoort. Credential heet dat. In dat paspoort laat je bij elke stopplaats of kerk een stempel zetten. De laatste 100 km bij voorkeur vier per dag verspreid over de hele dag. Dit om aan te tonen dat je de weg ook daadwerkelijk bent gegaan. Ontmoetten net een Ierse meneer. Die krijgt geen Compostela want wat vaak de taxi gebruikt. Hij drinkt er geen borrel minder om zegt hij, maar toch ...
Vannacht was het lang onrustig in de herberg. Veel jongeren van Spaanse komaf zonder hun ouders en bovendien een jarige. In dit land krijg je een aantekening op je CV of je diploma als je de camino loopt. Vandaar dat het met name voor  de start van het schooljaar of de universiteit veel jongeren op de route treft. Was regelmatig wakker. Niet echt vervelend want de hele avond tot na middernacht kwamen regelmatig enthousiaste steunbetuigingen!
Vanmorgen op tijd weg. Was stikdonker. Nieuwe ervaring voor Clarie en mooi om samen de natuur wakker te zien worden. Ontbeten in een kleine bar. De eigenaar had een bordje opgehangen. Uit mijn hart gegrepen: ik heb geen WiFi en ik adviseer jullie om met elkaar te praten, stond er op.
Toen het daglicht zich liet zien, merkten we pas echt hoe druk het was op de camino. Een onafgebroken stroom mensen. We schatten in veel dagjesmensen. Desondanks veel herkenning en zwaaien. Blijft mooi om samen op te trekken. En bovendien de hele dag droog! Uitzonderlijk inmiddels. Monte Goio even blijdschap want de stad is voor het eerst in zicht. Monte Goio even weemoed want de droomwandeling komt tot een einde.
Als we de stad binnenkomen en het autoverkeer nadrukkelijk waarneemt is het lastig om je te concentreren. Steeds opletten ben je niet meer gewend op die mormels.
Naar de kathedraal loop je in trance. Als ik het plein oploop komen traantjes. Ons moment! Drukte en gedoe zijn even niet meer voelbaar. Na drie volle maanden arriveren: niet in woorden te vangen.
We willen de kathedraal in. Geen bord te vinden en dus ook geen ingang. Het gebouw staat in de steigers en we moeten naar een zijingang. Daar mogen we niet binnen met de rugzak. Clarie blijft buiten en binnen blijkt voor Jacobus een rij te staan die volgens de aanwezige priester wel tweeëneenhalf uur kan gaan duren. Stil een kwartier met Onzelieveheer gepraat! Daarna naad Clarie en samen de Albergue Seminario Menor (klein seminarie) opgezocht. Ruikt er hetzelfde als tijdens mijn tijd in Mook bij de paters Passionisten ( steevast door broer Sjra met de Parachutisten aangeduid).
Nu in de stad in afwachting van de pelgrimsmis om half acht met wellicht het zwaaien van het grote wierookvat. Inmiddels blijft het felicitaties regenen via mail en blog. Dank daarvoor. Morgenvroeg gaan we nog drie dagen wandelen naar Finisterre!

1. Ton Wanders:
    18 september 2015
    In een woord "respect" beste Jan voor deze bijzondere tocht die je elke keer weer met ons gedeeld hebt.
    Veel goeds,
    Ton
  2. Martine:
    In een woord: wauw!
    Hoe bijzonder. ...... mijn petje af!
  3. Henk en Jeannette Scheepers:
    18 september 2015
    Jan, als ik een pet droeg zou ik mijn pet afzetten met dit resultaat.
    Bedankt elke dag voor je mooie reisverhalen er nogmaals je bent een super kanjer want wij weten wel een klein beetje wat veel lopen is!!
  4. Alice en Gilles:
    Van harte!
    We hebben de laatste wek niet kunnen reageren want we zaten zonder internet en telefoon. Pas vandaag een nieuw modem gekregen. Leve mijnheer Ziggo!
    We zien elkaar spoedig.
  5. Sjef en Anjes Caris:
    18 september 2015
    Proficiat en nog eens proficiat. Dit was een prestatie van een ongelofelijke klasse. Wat moet dat voor een geweldig gevoel zijn geweest om deze middag in Santiago de kathedraal te zien. Sint Jakobus te ontmoeten na zo'n enorme ervaring van 2500 km lopen. Samen met Clarie het plein op te lopen, dit kun je dus alleen ervaren als je het echt hebt volbracht. Alle ontmoetingen, gesprekken, ervaringen en emoties etc. Volgens mij moet je deze middag een vat van rondtollende emoties zijn geweest toen je het eindpunt bereikte. Nu, wij hopen dat je de komende dagen langzaam tot het besef mag komen hoe groot jou prestatie van de afgelopen drie maanden is geweest. Wij zijn er in ieder geval heel trots op dat wij dit samen met jou hebben mogen beleven. Ik vraag me wel af hoe we hier van gaan afkicken , want ongetwijfeld zullen wij nog diverse keren automatisch 's avonds naar de mail kijken om jou avonturen te lezen. Na die dikke drie maanden zal dat zeker een probleem zijn om dit los te laten. Dankjewel voor deze mooie tijd, we hebben ervan genoten, zeer speciaal dat wij deze beleving van jou van zo dichtbij mochten meemaken. Geniet samen met je liefste de komende dagen en een goede reis naar ons mooie Gronsveld.
    Nogmaals onze complimente voor deze prestatie.

De Pelgrim

Wanneer alles van gisteren
    voor herinnering zal zorgen
    En alle stof van de wegen
    van binnenuit begint te stralen
    Het avontuur langzaam
    overloopt naar de dag van morgen
    En de tijd de ontmoetingen
    gaat verhalen, in verhalen

Zijn je versleten schoenen de
    stille getuigen van het bereikte doel
    De Camino gelopen
    geheel op eigen kracht
    Van totale moeheid in ontspanning
    naar dat heerlijke gevoel
    Santiago bereikt
    het is volbracht, volbracht.
  6. Hans Sanders:
    18 september 2015
    Beste Jan, diep respect voor het volbrengen van je grote tocht en dankjewel voor de mooie verhalen! Geniet en leef!
  7. Mia en Theo en Willie:
    18 september 2015
    Mijnheer en Mevrouw Weling van harte Gefeliciteerd met deze mooie prestatie. Vele avonden hebben wij u berichten gelezen.
    Nu hopen wij dat u samen geniet van deze belevenis
    Verder hopen wij dat u een mooie terug reis zult hebben
    en in Gronsveld vaak kunt terugdenken aan de tijd van mei tot en met september 2015
  8. Wiel Nelissen:
    Beste Jan,
    met bewondering en veel respect heb ik de voorbije 3 maanden jouw reis en de reisverhalen gevolgd. Jan, ik wens je van harte proficiat en samen met Clarie nog een fijne vakantie toe !
    Groeten en tot zeens, Wiel
  9. Ids:
    Beste Jan
    Een geweldige prestatie en mooi hoe je jouw ervaringen met ons gedeeld hebt. Niet alleen jij maar ook je volgers zijn er rijker van geworden! Bedankt daarvoor,

Annelyse en Ids
  10. Thei:
    Hoi Jan en Clarie,
    Felicitaties hoeven eigenlijk niet, je hebt genoten, beleefd, gevoeld, gecommuniceerd, etc, etc. Allemaal zaken die je verdere leven kunnen verbeteren. Maar je hebt het ook gehaald en dat is toch ook weer een prestatie waarvoor een flinke portie doorzettingsvermogen en niet te vergeten een meelevende vrouw noodzakelijk zijn.
    Van Harte Gefeliciteerd met die geweldige Prestatie.
    En geniet nog van die laatste dagen samen met Clarie,
    Thei
  11. Maxime Niesten:
    18 september 2015
    Proficiat en bedankt voor alle mooie inspirerende verhalen waar ik elke dag naar uitkeek.
  12. Truus:
    18 september 2015
    Jan een diepe buiging voor je. Bedankt dat wij vanuit onze "luie stoel" met je mee mochten op deze zeer indrukwekkende reis Tevoot. Geniet samen met jouw Clarie. Lieve groet Truus & Marcel
  13. Lenie bernards:
    18 september 2015
    Beste Jan, super, geweldig wat een prestatie.
    Maak er samen met Clarie nog een paar fijne dagen van.
    Tot ziens in Gronsveld.
  14. Piet Buijtels:
    18 september 2015
    dag Jan, proficiat met het behalen van jouw doel! Het was een waar genoegen om via dit blog 'een beetje mee te lopen'. Geniet nog samen met je vrouw van de cooling down. En voorspoedige terugreis naar jullie home-town. Piet.
  15. Robert en Jolanda:
    19 september 2015
    Hallo Jan gefeliciteerd met deze prachtige prestatie. Dit heb je toch maar geflikt.zonder grote blessures met maar 1 of 2 keer een dag rust en zonder taxi .gewedig.wat gaan we nu s avonds lezen we gaan je mooie verhalen missen.tot ziens in Gronsveld
  16. Marc Smeets:
    19 september 2015
    Proficiat met dit geweldige resultaat.
  17. Jo:
    19 september 2015
    Prachtige prestatie Jan en ook zeker voor Clari , geniet er verder nog van en goed thuis.
  18. Jo:
  19. Roland en Monique Van Hooren:
    Diep respect!
  20. Ingrid en Jan van Baal:
    19 september 2015
    Geweldig Jan! Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie. Fijn dat je de laatste loodjes samen met Clarie hebt kunnen delen. Geniet nog van de laatste dagen samen en tot ziens in Gronsveld.
  21. Patricia:
    19 september 2015
    Heel erg bijzonder, wauw, geweldige ervaring rijker.....petje af Ome Jan. geniet de laatste week samen met Clarie.
  22. Vera Weling:
    19 september 2015
    Al 1 doel bereikt. Super goed!! Gefeliciteerd van ons allemaal. Nu Finisterra nog, maar dat gaat zeker lukken.
    Groetjes Toine, Monique, Kasper, Gemma en Vera.
  23. Kerkbestuur Gronsveld:
    20 september 2015
    Hallo Jan,
    Namens het kerkbestuur wil we jouw en Clarie feliciteren met het behalen van het eindpunt in Santiago de Compostella. We zijn erg blij dat we met het plaatsen van jouw eerste stempel en het geven van de pelgrimszegen een bijdrage hebben kunnen leveren aan het behaalde resultaat.
    Groet en tot weerzien in Gronsveld.