Finisterra Dag 4

22 september 2015 - Culleredo, Spanje

Finisterra Dag 4
Dit bericht schrijf ik op de uiterste in de zee stekende rots van de kaap Finisterra. Het feitelijke eindpunt van mijn wonderlijke droomreis. Of beter: onze droomreis. Clarie is vele keren met me opgelopen en als ze er niet was, zat ze in een hoekje in mijn hoofd en hart en lijf. Zonder haar had ik nooit door mijn droom kunnen wandelen en de tocht volbracht.
Gisteravond gegeten in een bar/restaurant waar men muziek draaide (vreemde uitdrukking wellicht uit de tijd dat men nog vinylplaten draaide) van dertig tot veertig jaar terug. We leerden elkaar toen kennen. Toeval? We dachten van niet. Lekkere salade had men voor ons klaargemaakt met patates bravas.
Dus vanmorgen daar terug voor een heerlijk ontbijt. Met zestien kilometer voor de boeg rustig gewandeld en opnieuw genoten van wat Onzelieveheer via de natuur aan ons geschonken heeft. Onderweg kom je nog een tiental mensen tegen die de laatste dagen met ons oplopen. Iedereen is blij en vrolijk.
In Finisterra de spulletjes in een hotelletje achtergelaten en vervolgens de laatste drie kilometer naar de kaap. Een doedelzakspeler klinkt eindeloos. Een oud paar schoenen wordt door een groepje Fransen opgestookt.een stelletje geniet van een fles wijn. Een Duitse mevrouw leest uit haar reisgids voor wat hier bijzonder is en verordonneert haar gezelschap haar meteen te volgen naar het volgende onderwerp in haar reisgids: even stil genieten is er niet bij. Een Engels echtpaar zit op een rots zachtjes te praten en feliciteert ons en wij hen.
Dankbaar.
Kan een mens gelukkiger zijn!
Nu een glas!

1. Eddie Schiepers:
    Dag Jan en Clarie,
    Dik verdiend dat glas, al zal wat de natuur je onderweg allemaal geschonken heeft (en ook medepelgrims zijn natuur) op zich toch ook al een beloning voor al je inspanningen zijn geweest.
    Wat betreft jullie twee-eenheid heb ik al langere tijd terug iets geschreven, alleen in goede harmonie (!!) is het mogelijk dat een onderneming in welke vorm dan ook kan slagen. Geldt bij alles en voor iedereen!!
    Geniet nog tot de terugreis, van de terugreis en dan van kinderen, kleinkinderen, familie, kennissen, dorpsgenoten .....
    Tot ziens in "Groesselt"
    Groet van Corrie en Eddie aan jullie beiden.
  2. Annemie:
    Prachtig.
  3. Alda Roggel:
    22 september 2015
    Jan en Clarie, dat gevoel van geluk voor jullie, voel ik zelfs een beetje., Een proost op jullie!
  4. Sjef en Anjes Caris:
    22 september 2015
    Finisterra, het einde van de wereld, tenminste zo dachten toen der tijden de Romeinen. Gelukkig weten wij nu wel beter, voor jou en Clarie is het, het einde van een een wel zeer verrassende en unieke tijd. Jij die een geweldig avontuur meemaakte en dit zo geweldig voltooide en Clarie die dit de van afstand zag en beleefde. En wat het extra mooi maakte was dat je dit geregeld samen deelde met je lief en met name het laatste stuk, en naar mijn idee 't meest emotionele deel, samen met haar liep en ook afsloot. Het maakt dat iwij dit als zeer apart beschouwen en ook mooi dat we dit op afstand met jullie hebben mogen meemaken. Mede door de mooie verslagen die jij ons trouw deed toekomen iedere dag. Ik denk dat wij, alle volgers, een stukje geschiedenis hebben mogen lezen van "Groeselt" en dit zal zeer zeker ooit nog eens een prachtig artikel kunnen zijn in de Grueles van over, pak hem beet, een dikke 50 jaar.
    Nogmaals van harte gefeliciteerd met deze geweldige prestatie.
  5. Demi Janna Nico en Monique:
    22 september 2015
    Krijg ik tranen van in mijn ogen, maar ook een glimlach rond mijn mond. Wat mooi. Wat een geluk. Ik gun jullie beide dat jullie dit gevoel nog vaak mogen voelen.
    Tot snel
  6. Marjo Huntjens:
    22 september 2015
    Jullie einde van deze prachtige tocht. Ik zal de verhalen missen. Een goede en behouden terug reis naar Groesselt.
  7. Jo Dassen:
    Jan en Clarie.
    Proficiat jullie twee.
    Geniet nog van al de mooie dagen dat je alleen liep, dat je met je met je mede-pelgrims liep, maar vooral samen met Clarie, want dat is toch wel heel apart.
    Wat een mooi einde van deze bijzondere tocht en van je laatste brief. (misschien denk ik)
    Goeie reis naar huis en tot zondag,
    Jo en Maria
  8. Maxime Niesten:
    22 september 2015
    Nogmaals van harte proficiat en bedankt voor alle mooie inspirerende verhalen. Ongetwijfeld zullen de ervaringen van de afgelopen 3,5 maanden een grote invloed hebben op de rest van je leven. Geniet van alle mooie herinneringen!!!
  9. Marij en Remy:
    22 september 2015
    Een collega van mij heeft de compestella een jaar of twee geleden gelopen en vertelde mij dat hij toen zijn schelp aan de zee heeft terug gegeven en zijn schoenen verbrandt. Het lijkt mij een speciale plek voor iedereen een speciaal moment om bij de zee te staan.
    Het is nu helemaal klaar en het begin van een nieuwe fase in je leven.
    Met een onbeschrijfelijke ervaring rijker.
    Groet Remy en Marij.
  10. Ton en Jacqueline:
    Proost jong, laat het je smaken. Liefs, Jacqueline
  11. Truus:
    22 september 2015
    Jan & Clarie, zo bijzonder!!!! Nog fijne dagen en een goeie thuis reis. Ook weer bijzonder fijn om samen te zijn met jullie kinderen en kleinkinderen. Lieve groet Truus
  12. Johanna:
    22 september 2015
    Proficiat. Geniet van de laatste dagen in Spanje en een goede thuisreis. We zullen je verhalen missen. Het was een genot om ze te lezen en te herlezen. Mooi alle belevenissen en mensen die je hebt mogen ontmoeten. Het heeft veel indruk op me gemaakt. Dus voor jullie moet het geweldig zijn. Iets om nog jaren op terug te kijken.
    Groet Johanna.
  13. Ger Willems:
    23 september 2015
    Van harte gefeliciteerd!! Een tocht waar je zo lang had naar uitgekeken krijgt een mooi einde. Gezien de verhalen waar je velen een groot plezier hebt meegedaan is deze reis een belevenis geweest waar je de rest van je leven op kunt bouwen en nog lang na kunt van genieten. Jou kennende zullen er trouwens nog mooie verhalen in het vat zitten die de komende maanden nog een vervolg krijgen. Geniet nu eerst van de hele familie. Tot snel, Ger.
  14. Jan Sniekers:
    23 september 2015
    Volbracht, Jan. En hoe!! Van harte proficiat, ook voor Clarie.
  15. Marly:
    23 september 2015
    Dag Jan en Clarie, geniet van jullie laatste dagen en thuiskomst in Gronsveld. Ik ga je verhalen missen Jan; ze waren een dagelijks lichtpuntje hier in het Stadhuis. Tot ziens! Marly xxx
  16. Bart Mennens:
    23 september 2015
    Van harte gefeliciteerd! Ik heb genoten van alle reisverhalen en mooie ervaringen. Zeer inspirerend! Geniet nog met volle teugen!
  17. Hub.Reumers:
    Een Elske?
  18. Paula:
    23 september 2015
    Félicitations avec cette prestation!
    Merci que tu nous as permis de suivre ton chemin. Merci aussi pour les récits lesquels étaient d'une source d'inspiration et fabuleux.
    C'est grâce a Clarie que tu as pu jouir pleinement de ton voyage de rêve merveilleux.
    Prend bien soin de toi et de tes proches. Regarde vers l'avenir. VIS!
    A new dawn, a new day, a new life and you are feeling good!
  19. Jos:
    Collega...
    Bedank...bedank...bedank.....!

Top..prestatie..
  20. Myriam:
    Jan en Clarie,

Wat een verrijkking! Chapeau! Een mooie terugreis gewenst!
    Liefs, Myriam
  21. Peggy:
    27 september 2015
    Dank voor je mooie ervaringen.
    Dank voor je boeiende reisverslagen.
    Dank voor je avontuurlijke pelgrimstocht.
    Als dank dit sponsorbedrag!
  22. Martijn Rumpen:
    7 oktober 2015
    Mooi dat je de reis hebt volbracht Jan en zo te lezen heeft het je (meer) gebracht dan je had verwacht