Via Campaniensis

21 juni 2015 - Gronsveld, Nederland

Ik volg de route Via Campaniensis aangeduid met RP 51. De route loopt van Rocroi via Reims, Sezanne, Troyes naar Vezelay en is ontworpen speciaal voor pelgrims, waardoor de vaak lastige GR  en tevens de drukke verkeerswegen vermeden worden. RP staat voor Route Pelerins, maar dT hadden jullie natuurlijk al begrepen.

De komende twee dagen zullen ongetwijfeld WiFi vrij zijn en ben ik even van deze wifiradar. Vanavond verblijf ik in het Pelgrimslokaal in Chateau Porcien en morgen in de Gemmeentherberg in Bazancourt. Met wat goede wil ben in dinsdag in Reims. Dit is het gebied van de Pothees. Een agrarisch gebied. Erg uitgestorven. Pothees is afgeleid van het latijn: potestas en betekent bezitting. Het behoorde tot het kapittel van Reims. Het was vroeger een enorm rijk gebied dat voor een belangrijk deel heeft bijgedragen aan de bouw van de kathedraal in Reims. Deze wijsheid is me gisteravond tijdens het tuinfeest geworden. Prachtige avond gehad totdat het om 22:30 begon te regenen. Dus toen was het meteen bedtijd. Nu is het bewolkt en gaan we ontbijten en op weg.

1. Jo Dassen:
    21 juni 2015
    Krijgen we ook nog een beetje geschiedenis mee. Bedankt.
    Succes, fijne zondag en tot het volgende bericht.
    Lopen en leven met je mee.
    Jo en Maria Dassen
  2. Marcel en Petra:
    21 juni 2015
    Beste Jan, veel wandelplezier de komende wifi vrije dagen. Wifi vrij: het heeft zo z'n voordelen. Vergeet niet te genieten van een glaasje champagne in Reims!
  3. Marion, Lion, Jur en Sante:
    Dag Jan,
    Lei Raemaekers wil graag meegenieten van je tocht: [email protected]
    groet Marion en Lion
  4. Marly:
    22 juni 2015
    Beste Jan, wat ongelooflijk wat jij allemaal meemaakt en hoever je al gelopen bent. Ik vind je nu al een heel bijzondere kanjer ! Marly
  5. Marjo Huntjens:
    22 juni 2015
    Hallo Jan, wij wensen je een hele mooie reis naar Santiago. Geniet van al het moois om je heen. Wij zijn wel een beetje jaloers want tegen de tijd dat wij met pension mogen zijn we te oud om zo'n avontuur aan te gaan. Put veel energie uit deze reis. Veel groetjes uit een nat Rijckholt van Henk en Marjo Huntjens.