Sezanne - Anglure 23 km (427)

27 juni 2015 - Gronsveld, Nederland

Wakker worden in een klooster: steeds een prachtige gewaarwording. Om acht uur ontbeten in de salle à manger in het aanpalende verzorgingshuis voor ouderen. De zusters zwaaien er de scepter net als in het ziekenhuis dat ook tot het complex behoort. Ontbeten en vertrokken met de beste wensen en alweer een stempel in mijn Credential. Alleen de stempels vertellen al een compleet verhaal.

Pal achter Sezanne een kwartiertje gesproken met een wijnboer. Hij was met een machine hetzelfde aan het doen als wat men in de omgeving van Reims handmatig doet: het knippen van de uitlopers van de wijnranken. Hij was vooral gespecialiseerd in  chardonnay en pinot.

Vanmorgen was het kil en heb ik meermaals op het punt gestaan om mijn fleece aan te doen, totdat rond een uur vanmiddG de zon doorbrak en het binnen een uur 32 graden werd. Tijdens de laatste 15 km gedeeltelijk samen opgelopen met medepelgrims - zoon en vader - uit Mons.  Ze lopen de route in gedeelten. Nu hebben ze tien dagen uitgetrokken tot in Vezelay. Wat blijkt: ze mogen kamperen bij de mensen, waar ik mijn slaapplek heb. Hartelijk ontvangen. Mevrouw en meneer hebben nog nooit geweigerd als een pelgrim onderdak vroeg. Dit jaar heeft ze al 78 mensen te logeren gehad. Ze heeft zes kinderen, tien kleinkinderen en drie achterkleinkinderen.

Een heerlijke warme maaltijd met een zalig glas rode wijn in de tuin uit de zon en een goed gesprek maakt deze dag met het dagelijkse telefoongesprek met Clarie weer compleet.  Al helemaal als Nina, Joost en Thijs via FaceTime zich melden. Morgen treft de familie zich weer in NoordLimburg. Veel plezier gewenst.

De medepelgrims hebben problemen met het vinden van slaapplekken en vangen totnutoe voor het komende weekend bot. Ze overwegen een paar keer wild te gaan kamperen, maar hebben er eigenlijk tegelijkertijd geen trek in. De gastgevers hebben inmiddels al hun contacten gebeld, maR vooralsnog zonder resultaat. Morgen hoop ik Savieres te bereiken (25 km).

1. Jo Dassen:
    Hallo Jan.
    Wat ben jij een bofkont. Wij hier met een stukje brood met kaas en koffie en jij met een lekkere warme maaltijd en een wijntje.
    Het zij je gegund, want jij doet er ook iets voor. Woensdag zou volgens de weermannen hier een hittegolf komen. Ik hoop niet dat jou dat ten deel valt, want dan zouden het zware dagen kunnen worden. Maar ja Frankrijk waar jij bent en Limburg liggen toch nog een stuk uit elkaar.(427 Km) en de weermannen hebben het ook niet altijd bij het juiste en liegen soms om bestwil.
    Het ga je verder goed en ook van Maria bon voyage.
  2. Guido:
    Hoi Jan,
    Dat schiet goed op. De vaart zit er goed in. Je verhalen zijn werkelijk fantastique. En ik lees wat het met je doet. Inspirerend en helemaal van een andere wereld. Man, ik ben trots op je. Heel veel succes met het vervolg.
  3. Jos en Moniqur:
    27 juni 2015
    Vandaag eens de tijd genomen om jouw reisverslagen te lezen. Prachtig. Mooi om ook al die mensen te mogen ontmoeten. We wensen je alle goeds toe op je verdere reis. Chapeau. Groet. Jos en Monique
  4. Gemma Brouwers:
    28 juni 2015
    Hoi Jan. Je hebt het allemaal goed voorbereid en onder controle. Wat mooi al die verhalen. Je ontmoet veel lieve en spontane mensen, dat maakt de reis toch een stuk aangenamer. We wensen je weer een fijne en gezonde voortzetting en vooral DEVOOT TEVOOT. Veel groetjes van Servé en Gemma.