Sarria 0 km (2345)

13 september 2015 - Sarria, Spanje

Sarria 0 km (2345)
Wat schrijf je op een rustdag. Wakker om zes uur. Men begint te vertrekken richting Portomarin. Vannacht heeft het behoorlijk te keer gegaan buiten. Wind en plensbuien. Vanmorgen van eerst miezer naar onophoudelijk druilen.
Heb heerlijk doorgeslapen tot negen uur na de laatste vertrekkers.
Daarna het stadje in. Ik dacht kom neem een zondagse morgen mis, maar de kerk gaat pas om 14.00 open. Onzelieveheer neemt ook een kleine pauze. Het is hem gegund. Bij de Pharmacia was neusspray gehaald. Wisselende temperaturen hebben me wat stoffig gemaakt bleek vannacht. Daarna het busstation gezocht en gevonden. Ik meende er verstandig aan te doen door het treinstation op te zoeken. Dergelijke plekken zijn logische knooppunten, zo meenden we in Maastricht tenminste. In Spanje geldt die logica niet. Reden: openbaar vervoer wordt door particuliere organisaties uitgevoerd  die net als bij ons weigeren fatsoenlijk met elkaar te overleggen en dus ligt het busstation aan de andere kant van de stad. De dank van taxibedrijven is onmetelijk groot!
Terug naar de Alebergue voor de was en de droger want de schone was buiten hangen is geen optie met dit weer.
Tegen half twee naar het busstation. Tref daar een cineast uit Caterbury. Hij pakt de bus waar Clarie straks uitstapt richting Madrid en vliegt vanavond of vannacht naar Londen. De komende dagen is het weer hier te slecht voor goede opnamen. Hij komt terug als de weersprognose beter is. Hij vraagt naar allerlei mensen die hij en ik onderweg zijn tegengekomen en vraagt of ik de Nederlander ken die uit Maastricht onderweg is. Ik zeg Gronsveld bedoel je natuurlijk! Hij heeft mijn adres genoteerd. Ik zal toch niet ...
Bus is keurig op tijd met Clarie! Overvolle bus trouwens. Maakt niet uit! Mijn lief deelt de laatste weken van deze prachtige wandeling. Mooiere cadeaus bestaan niet. En dat alles op de dag dat mijn kleindochter Sophie 2 jaar is geworden! Heerlijk.
Sarria samen verkennen en morgen beginnen aan de afsluiting van deze pelgrimage. Dankbaar!

1. Melanie en Léon:
    13 september 2015
    Eindelijk heb je ook eens een rust(ige) dag!! Méér dan dik verdiend. Fantastisch dat Clarie is gearriveerd en dat jullie nu gezamenlijk de laatste loodjes kunnen volbrengen! Met je lief erbij krijg je vleugels. Over enkele dagen de intocht in Santiago.... Samen nog wel!
    Gedeelde vreugd is dubbele vreugd!!!!!
    Hartelijke groeten van Melanie&Léon
  2. Gemma Brouwers:
    13 september 2015
    Hoi Jan. Wat een mooi moment bij Cruz de Ferro. Die saamhorigheid. Ik weet zeker dat menigeen deze zegen zal willen ondergaan. Jij mag je met respect een echte Pelgrim noemen. Servé in ik wensen je veel voldoening met je laatste tocht. Ook voor Clarie petje af. Zij heeft al die tijd met je mee geleefd. Geniet ervan en dat jullie het laatste stukje samen DEVOOT TEVOOT mogen voltooien en geen taxi!! Haha grapje. En de verhalen die gaan we missen! Wij wensen jullie een behouden reis terug en geniet van jullie thuiskomst. Servé en Gemma.
  3. Bert:
    Hoi Jan,

Nog steeds is het geweldig om je te volgen tijdens je reis! Je bent zeer goed op weg. Begin over treinstations en ik moet me weer melden.....
    Hartelijke groeten uit Maastricht.
    Groeten Bert
  4. Truus:
    13 september 2015
    Hoi Jan en Clarie, goed om te lezen dat je goed bent aangekomen Clarie. Nu het laatste deel van deze tocht samen. Dit maakt dat het nog meer bijzonder wordt dan dat het al is geweest. Samen Tevoot verder. Heel veel succes en geniet van alles om jullie heen en vooral van en met elkaar! Lieve groeten
  5. Patricia:
    14 september 2015
    Ome Jan, Wij wensen je vanuit weert heel veel succes, maar ook plezier en liefs toe om met Clarie samen de laatste kilometers af te leggen. Geniet er samen lekker van
  6. Josine en Ger:
    15 september 2015
    Hallo Jan ( en Clarie natuurlijk ) ,
    Knap hoor ! Dat wij ons aansluiten bij alle goede wensen en complimenten mag duidelijk zijn. Wij zouden niet weten wat daar nog aan toe te voegen. Wel vernamen wij uit een krant enkele weken geleden dat de mooie plekken onder druk staan, "opgesoupeerd "dreigen te worden.Neem de Ottertrail in Zuid Afrika , daar worden per dag 15 mensen toegelaten , wachttijd 1 jaar . Of Amsterdam of Venetië waar midden in de stad cruiseschepen zo groot als grote flatgebouwen aanmeren.
    Daar wordt gesproken over "verpretparketisering ".
    En..... Santiago : in 1989 6.000 pelgrims , veelal in kleine groepjes op pad ; in 1998 30.000 ; in 2009 150.000 en dit jaar naar verwachting 250.000 pelgrims, waarvan er hoe langer hoe meer alleen op pad zijn ( 1/4 tot 1/3 ). Er is sprake van massa-individualisering ( op dezelfde weg , maar wel alleen ) en ook van verlies aan authentieke pelgrimservaring ( stilte , eenzaamheid , inkeer ). Dit is blijkbaar de paradox van de nieuwe drukte op de Camino. Gelukkig heb jij je daarbovenuit gewerkt ,zo lezen wij.
    Jij laat ons deelhebben aan jouw ervaringen en dat is
    " anti-individualisering "ten top en daarvoor danken wij jou van harte. Het ga jullie beiden goed!
    Josine en Ger.