Portomarin 23 km (2368)

14 september 2015 - Portomarin, Spanje

Portomarin 23 km (2368)
Sta je in zeven uur buiten met z'n twee. Stikdonker. Heerlijk geslapen dat wel. Het eerste restaurant waar we langs lopen naar binnen voor een ontbijt. Verwacht je weer twee sneetjes geroosterd brood met jam en een kop koffie, staat er een volledig ontbijtbuffet klaar. Bruin brood, spek en ei, yoghurt en fruit. Wat een luxe! Prijs per persoon 4,50. We vragen ons af of ze er nog aan verdienen, maar dat vragen we ons slechts heel even af. De stad Sarria door en plots uit alle hoeken en gaten: pelgrims, Pelerins, peregrinos, jong, oud, alle leeftijden. Een grote optocht! Zitten zelfs hele schoolklassen tussen met tieners. Je weet niet wat je overkomt, zoveel mensen en zoveel talen.
De eerste kilometers opgelopen met twee Deense dames voor een kort kennismakingsproces. Al snel loop je weer met anderen op. De jeugd snatert en gakkert als een eendenkooi. Heerlijk maar vermoeiend al dat gedartel. Intussen gaat het wel bergop. De eerste truien gaan uit en na die verkleedpartij meteen aansluitend nummer twee want het begint te regenen. Regenkleding in alle kleuren die het landschap kleur geven. De regenbui valt mee dus de kleurenschakering verdwijnt weer even snel als hij verscheen. Het landschap is golvend als de Ardennen en bestaat uit kleine percelen omzoomd door keienafscheidingdn. Prachtig om te zien en geweldig om met z'n twee doorheen te kuieren.

Na twee uur een eerste pauze met thee. Stervensdruk: het lijkt de vierdaagse wel verzuchten we even. Na deze stop wordt het rustiger. We passeren kilometerpaal 100! Daar treffen we een medepelgrim uit het verre Franrijk. Ik had hem al een dag of tien niet gezien. Hij heeft inmiddels 2000 km gelopen. Hij is blij me te zien. Gaat goed: gaat lukken! Kenneth uit Leeuwarden duikt op. Loopt inmiddels vijf dagen en heeft een stevige verkoudheid opgelopen. Vannacht heeft hij koortsvrij geslapen en nu is hij ervan overtuigd dat hij de tot Santiago  geraakt. Zijn kompanen zijn gisteren doorgelopen, wie weet treft hij ze nog.
Is toch even wennen. De afstand niet meer in drie cijfers maar twee. Bij het binnen wandelen van Portomarin staat de teller op 88 km. We kunnen bij Albergue nummer twee terecht. Er zijn gelukkig nog twee bedden beschikbaar. Kleine herberg met 24 bedden. Prima accommodatie. Nu op zoek naar plek om te eten.

1. Alda Roggel:
    14 september 2015
    Hoi jullie, dat luxe ontbijt nu je met Clarie loopt, hoort bij de weer mooie hereniging Jan.
    Mooie laatste loopdagen naar het eindpunt gewenst, genietend van het samen zijn en het heerlijke en ook dankbare gevoel wat deze vele kilometers je onderweg al gebracht hebben. Succes voor jullie verder weer, ook al zijn jullie nu vaak.vergezeld en met vele mede pelgrims en drukte om je heen, maar waar het om begon,blijft van jou! Lieve groet! Alda
  2. Jo Dassen:
    Hallo Jan en Clarie.
    Jan het lijkt me geweldig om de laatste kilometers na bijna drie maanden samen met Clarie te mogen afleggen. Je levenswens, denk ik, gaat hiermee dubbel in vervulling. Geniet samen van de laatste misschien wel hectische kilometers. We hopen binnen een paar dagen jullie gezond en wel in Gronsveld te mogen begroeten, feliciteren.
    Alle goeds voor de laatste dagen wenst jullie.
    Jo en Maria.
  3. Marij en Remy:
    14 september 2015
    Top Jan wat je tot nu toe gedaan hebt en top Clarie dat jij al die tijd het huishouden draaiend hebt gehouden met al zijn facetten (mag ook wel even gezegd worden).
    Nu samen de laatste loodjes, geniet ervan het is jullie gegund.
    Groetjes Remy en Marij.
  4. Jan en Virgenie:
    14 september 2015
    Prachtige prestatie en geniet van de laatste kilometers met Clarie samen.Veel succes.
  5. Jan Sniekers:
    14 september 2015
    Hoi Jan, ik heb de laatste dagen veel van je verhalen gelezen. Met heel veel plezier en met veel bewondering. Prachtig, de vele en mooie ontmoetingen die je steeds hebt. En de soepele manier waarop je je verhalen schrijft, een genot om te lezen. Nu begrijp ik waarom jij vroeger op het Gabriëlcollege altijd zo'n hoog punt kreeg voor het schrijven van opstellen... Geniet nog van de laatste dagen op weg naar je doel en veel hartelijke groeten voor Clarie.
  6. Marly:
    15 september 2015
    Ha Jan, gezellig zo met z'n tweetjes. Wat fijn voor je.
    Groetjes aan Clarie xxx
  7. Thei:
    15 september 2015
    Hoi Jan, geweldig, je bent er bijna, ook fijn voor Clarie om te ervaren wat jij ervaart. Je verhalen zijn schitterend en ik denk dat jij door die verhalen later de film gedeeltelijk kunt terugdraaien, maar het echte gevoel erbij krijg je volgens mij pas als je er zelf aan hebt deelgenomen.
    Groeten, Thei