Santo Domingo 23 km (1868)

24 augustus 2015 - Bañares, Spanje

Santa Domingo de Calzada 23 km (1868)
Bijzondere avond gisteren in gezelschap van Clarie en schoonzus en schoonbroer. Genieten bij de rivier - de Najarillo - van een goed glas en een menu Peregrino. Vanmorgen na het ontbijt opgestapt met Clarie naar Santa Domingo. De stad is vernoemd naar de eerste monnik die zich rond 1100 het lot van de pelgrims aan trok en zorg droeg voor de eerste sociale voorzieningen. Bovendien een stad met de bijzondere legende van het wonder van de opgehangen pelgrim. In vroeger tijden trok een gezin naar Santiago en hield hier halt. De waardin had een oogje op een van de mannelijke leden, maar die beantwoordde haar verlokkingen niet. Hierdoor diep beledigd stopte ze muntgeld in zijn bagage en beschuldigde hem valselijk van diefstal. De rechter veroordeelde de arme pelgrim tot de strop en nadat het vonnis voltrokken was werd de pelgrimage naar Santiago vervolgd. Toen de familie weer terugkeerde zag men dat de pelgrim in de strop nog steeds leefde en ging de familie naar de rechter om hem alsnog vrij te laten. De rechter zat niet te eten: gevogelte. Hij zei dat de onschuld alleen aangetoond was als het gevogelte op zijn bord weer zou beginnen te leven! Op dat moment sprongen een haan en kip van het bord op de grond. Daarop werd de pelgrim losgeknoopt. Ter herinnering aan dat mirakel zitten in de kathedraal nog steeds een kip en haan in een hok.
Vrij snel begint de weg buiten Najera te stijgen en lopen we ongeveer 12 kilometer geleidelijk omhoog naar een pas op 790 meter. Prima wandelweer met behoorlijke wind tegen. Boven schiet ik in mijn trui. Om half drie ontmoeten we bij het binnenlopen van Santo Domingo Lion en Marion die ons tegemoet lopen. We hebben natuurlijk een slaapplek genomen in de alleroudste herberg van deze route.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Roel en Juliette Zijlmans:
    24 augustus 2015
    Hierbij een paar pelgrimsliederen die je met Clarie en je maatjes onderweg kunt zingen. De muziek vind je op YouTube ...

Le chant antique du pèlerin "Ultreïa":

Tous les matins nous prenons le Chemin,
    tous les matins nous allons plus loin,
    jour après jour la route nous appelle,
    c’est la voix de Compostelle!

Chorus (refrein):
    Ultreïa! Ultreïa! Et sus eia!
    Deus adjuva nos!

Chemin de terre et Chemin de foi,
    voie millénaire de l’Europe,
    la voie lactée de Charlemagne,
    c’est le Chemin de tous les jacquets!

Et tout là-bas au bout du continent,
    Messire Jacques nous attend,
    Depuis toujours son sourire fixe
    Le soleil qui meurt au Finisterre.

------------------------------------------
    Canto de peregrinos:

Nos hallamos aquí en este mundo,
    este mundo que tu amor nos dio;
    mas la meta no está en esta tierra,
    es un Cielo que está más allá.

Estribillo (refrein):
    Somos los peregrinos,
    que vamos hacia el Cielo,
    la fe nos ilumina,
    nuestro destino no se halla aquí.
    La meta está en lo eterno,
    nuestra patria es el Cielo,
    la esperanza nos guía,
    y el amor nos hará llegar.

Caravana que va por el mundo,
    como Pueblo de Dios en destierro;
    pero en busca, a través del desierto,
    de otra tierra que Dios prometió.

Con maná descendiendo del Cielo,
    a Israel el Señor confortó,
    y a nosotros ha dado su Cuerpo,
    verdadero manjar celestial.

Confortados por el Pan del Cielo,
    y cumpliendo la ley del amor;
    aún en medio de este gran destierro,
    esperamos la gloria final.
    Estribillo

No tenemos aquí una morada,
    que sea estable y nos haga parar,
    sino andamos cantando y buscando,
    nuestra Patria futura eternal.
  2. Robert en Jolanda:
    24 augustus 2015
    Hallo Jan Clarie en familie we wensen jullie een mooie tijd met elkaar en ook van die mooie ontmoetingen.Jan eindelijk 2 foto's van jou. Je ziet er goed en zeer relaxed uit .succes verder en je kunt nu echt gaan aftellen in de aantal kilometers groetjes
  3. Martine:
    25 augustus 2015
    Bijzonder verhaal weer. Net als de rest erg mooi om te lezen. Blij te zien dat het goed met je gaat en dat Clarie je nu ook vergezeld. Geniet ervan! Dat komt vast wel goed denk ik zo. Succes met het laatste stuk.
    Groetjes Martine
  4. Maxime Pinckaers:
    25 augustus 2015
    Leuk reisverslag. Zou bijna zin krijgen om ook te gaan.
    Doorzetten want de aankomst in de kathedraal van Santiago is
    een absoluut hoogtepunt.
    Maxime Pinckaers