Najera 20 km (1846)

23 augustus 2015 - Nájera, Spanje

Najera 20 km (1846)
Gisteravond met mijn tafelgenote - Rose van 71 uit Vancouver (Canada) - na het eten om acht uur naar de HMis. Rosé maakt de tocht nu voor de tweede keer. Twee jaar geleden met haar echtgenoot. Deze is vlak de terugkeer overleden. Longkanker met uitzaaiingen naar rug. Tijdens hun tocht was er nog niets merkbaar maar plotselinge vermoeidheid was bij terugkeer indicatie voor een gedegen onderzoek. Tien maanden later was hij overleden. Hij is knallen rust ingeslapen en zijn ziekbed werd verzacht door de herinnering aan de camino. Als dank maakt ze de weg nogmaals. Kleine etappes en veelal alleen met haar herinnering. Haar oudste zoon is vlak na haar man eveneens overleden aan een overdosis. Ze kan het nauwelijks bevatten maar is tegelijkertijd blij dat haar man dat bespaard is. Ik word hier heel klein van temeer als ze mij tijdens de pelgrimszegen voor het altaar aan het einde van de mis bij de hand pakt. Vanmorgen samen nog even ontbeten. Ze had niet te best geslapen ... Om zes uur had ze haar boeltje al ingepakt en wilde me alleen nog gedag zeggen. Weg was ze. Wie weet tref ik haar nog.
Vannacht stond hier een stevig noodweer met donder en bliksem. Dat was onderweg goed te merken. De paden door de wijngaarden waren modderig en op plaatsen was het grind weggespoeld en soms hoog opgehoopt. Benenbrekers noem ik dergelijke stukken pad. Ze vereisen uiterste concentratie i.v.m. mijn O-benen. Een tweede keer mijn voetverzwikken wil ik hoe dan ook vermijden. Halverwege ligt de pas SAN Anton op 650 meter hoogte. Van meet af stijgt de weg gedurende 8 kilometer. Dat ga je na verloop van tijd  - twee uur omhoog lopen - merken: kuitenbijter zal ik maar zeggen. Gaat goed! Mijn buik heeft zich vannacht hersteld en dat is gelukkig te merken. In het dorpje Ventosa word ik door een moeder en haar zoon uit Amerika die ik de laatste week regelmatig ontmoet uitgenodigd aan hun tafeltje op een dorpsterras. We drinken thee. Morgen komen man en dochter hen drie dagen vergezellen. Wat een toeval als ik vertel van de komst van Clarie en Marion en Lion vandaag. Zoon schrijft artikelen voor een krant en vraagt me wat ik van de Griekse kwestie vind. Griekse kwestie? Ik hoor dat Europa gelukkig weer de Grieken de hand reikt. Ben blij voor de Grieken. Ik heb geen idee of dit in de tweede kamer al is besproken maar ik weet zeker dat de SP voor heeft gestemd. Ze hebben steeds gezegd dat de huidige Griekse regering hun volle sympThie heeft. Wilders zal beslist een kulnummer hebben afgegeven: holle vaten! De weldenkende liberaal-sociaal coalitie heeft het gelijk aan hun zijde, maar nogmaals ik heb werkelijk geen idee. Dat bespreek ik zo met mijn Amerikaanse verslaggever en zijn moeder. Ik geloof niet dat mijn mening tot een diepgravend artikel zal leiden voor welke krant dan ook!
Verderop passeer ik de Poyo Roldan. Onze kloeke ridder Roeland heeft hier volgens de legende twee dagen en nachten strijd geleverd in zijn eentje tegen de Syrische reus Ferragut en uiteraard gewonnen. Na een dergelijke geruststellende legende wandel je toch opgelucht Najera binnen.

1. Eddie Schiepers:
    23 augustus 2015
    Dag Jan,
    Nu je inmiddels heel duidelijk in het laatste kwart van je pelgrimage zit en je straks in zeer goed gezelschap van Clarie e.a. bent willen we nog maar weer eens onze bewondering voor je prestatie uitdrukken. Dat je elke dag, wat er onderweg ook allemaal voorvalt en gezegd wordt, het thuisfront toch informeert over je belevenissen is ondertussen "vast pendour".
    Dank voor die mooie verhalen, fijne tijd met Clarie cs. en blijf gezond en genieten
    Groet aan allen van Corrie en Eddie
  2. Gijs geskes:
    23 augustus 2015
    Ik blijf je verhalen met veel plezier lezen, en leer van alles. Hou vol, dat laatste stuk!
  3. Alda Roggel:
    24 augustus 2015
    Hoi Jan
    Jouw weg naar Santiago met zoveel geweldige ontmoetigingen, je verhalen de indrukken de klimpartijen de afdalingen en niet te vergeten de fijne momenten die je beleeft, alleen en met zoveel verschillende mensen om je heen is iets wat je bij blijft. En dan het bezoek van Clarie, Marion en Lion, fantastisch! Jan geniet even samen van dit alles en hou je haaks. Je schiet al aardig op en je doet het bijzonder! Groet
  4. Henk Frins:
    24 augustus 2015
    Dag Jan, verleden week bij Dineke en Gerard geweest en nu lekker weer een week bijgelezen op jouw blog. Het is net of je een kind een tijd niet gezien hebt en dat opeens zegt: wat ben je gegroeid. Ik buig nederig met mijn hoed in de hand en zeg: Wat heb je toch een immense afstand afgelegd en wat is het heerlijk dat je ons deelgenoot maakt van jouw belevenissen via jouw blog. Groet, Henk