San Martin del Camino 25 km (2162)

5 september 2015 - San Martín del Camino, Spanje

San Martin del Camino 25 km (2162)

Het plaatsje heet naar de patroonheilige van Gronsveld: toe val bestaat niet.
Gisteravond werd ik ruw uit mijn slaap gehaald. De beide buren kwamen stomdronken de slaapzaal binnen en struikelden over me heen. Heb mijn linkervoet flink gestoten en meteen in koud water gehouden. Tien ik terugkwam was het duo - een Amerikaanse piloot en een marinier uit Zuid-Korea - onder snurkzeil. Waarschijnlijk hebben ze een aanval van Noord-Korea afgeslagen. Door het gedoe heb ik nauwelijks geslapen en dat maakte het vandaag een beetje lastig. Vanmorgen in de kapel heeft Jacobus naar me geknipoogd en heb ik maar vrede me ze gesloten. Maar het zou zo maar kunnen dat deze laatste loodjes nog verzwaard worden! Kwam een bord tegen met minder dan 300 te gaan. Vreemd dat ook aan mijn wandeling een einde kan komen.
Henriqua de overste had een ontbijt gemaakt. Was donativo: vrije gave. Ik heb twee koppen koffie en vier sneetjes witbrood met jam gegeten. Meer was er trouwens niet. De koffie goot ze in een limonadeglas bij gebrek aan beter. Om half acht stonden we buiten en werd Leon in een processie verlaten. Er komen steeds meer pelgrims bij. Gisteravond werd een bus van het vliegveld van Madrid aangeleverd met Duitsers en Nederlanders: lopen de laatste twee weken mee. Vanmorgen opgelopen met een Finse dame. Blijft drie dagen en gaat dan weer naar huis: het kan verkeren zal ik maar zeggen. Ook nu werd na tien kilometer een alternatieve route aangeboden en alweer volgde ik de originele weg.
Aas tot elf uur niet warmer dan tien  graden en pas tegen enen heb ik mijn fleecetrui uitgetrokken. Ondanks de zon was het behoorlijk fris. Merkte dat door de verstoorde nachtrust mijn conditie niet optimaal was. En dan komt er een engelbewaarder op het pad in de persoon van een meneer die vriend van Santiago is. Hij roept me binnen en met dd Finse genieten we van koffie met gebak. Geeft meteen weer energie. Jacobus let mee op: ik weet het zeker. Ben nu in Albergue waar ik de Zuid-Afrikaanse dames tref en waar het totnutoe rustig is. De dagelijkse was hangt aan de lijn en ik ga even wat slaap inhalen.

1. Alda Roggel:
    5 september 2015
    Nou Jan zou je op het laatst nog moeten oppassen dat zelfs je nachtrust nog verstoord kan worden door wat "zatlappen" Gelukkig dat jij gewoon weer verder kunt alhoewel ik begrijp dat je weg met minder mensen om je heen, je tocht meer inhoud geeft. Het einde van dit mooie avontuur komt in zicht, de mooie verhalen ga ik zeker missen straks, maar jij hebt veel tevoot al mogen beleven, en daar doe je het voor! Veel plezier en succes voor de verdere dagen, en met het weten dat Clarie je zal vergezellen straks en samen aankomen dan,moet enorm goed voelen. Groet
  2. Eddie Schiepers:
    Dag Jan,
    Zoals uit je verhaal blijkt is zelfs in een pelgrimage niet alle vocht wijwater. Wel jammer als je daar andere mensen na een lange en zware tocht met de finish in zicht in de problemen brengt. Hopelijk valt je blessure mee en kan je met wat extra rust de conditie herstellen. Zoals je schrijft komt er voor jou dadelijk een eind aan een dagelijks ritueel, maar ook voor ons, we zullen je dagelijkse verhalen echt gaan missen. Herstel snel en goed, houd moed, de finish is nabij en je krijgt snel hulp bij het verwerken van de laatste loodjes.
    Met jou "courage" is er geen twijfel aan het geweldige eindresultaat.
    En zoals we altijd eindigen: blijf gezond, blijf genieten, blijf meters maken en voor je het nu weet .........!!!
    Groet uit een op dit moment helaas nat Gronsveld van Corrie en Eddie.
  3. Sjef en Anjes Caris:
    5 september 2015
    Zo zie je maar een " ongeluk" zit in een klein hoekje, drank kan dus meer ka..... maken dan je lief is. Maar je kunt er in ieder geval toch nog de humor van inzien, zoals blijkt uit jou schrijven en dat Sint Jakobus jou engelbewaarder is dat is dus zonder meer duidelijk. Ik kan me voorstellen dat je even flink geschrokken bent, 't zal je maar gebeuren. Nog maar 298 km, hoor mij schrijven alsof dat geen afstand meer is. Aan je schrijven te merken lees ik toch wel dat je er ook wel iets mee bezig bent en na de afstand die je al hebt afgelegd is dat ook niet meer dan normaal. Qua weer is het bij jou niet beter dan bij ons, 13 graden gaf zojuist onze thermometer aan en motregen. Dus dat is ook niet goed voor onze parkfeesten, maar voor morgen wordt er beter weer aangegeven, daar moeten wij het maar mee doen. Wij hopen dat je verder geen last meer mag hebben van dat "ongelukje" en dat alles goed mag ver....lopen.