Reims Ii

23 juni 2015 - Gronsveld, Nederland

wTerwijl ik zit te tikken, draait hier de wasmachine. Ik ben in een soort van Cultureel Centrum te gast. Hier worden dans- en muziekactiviteitdn uitgevoerd door groepen jongeren die uit heel Frankrijk hier hun einde seizoensactiviteiten hebben. Tussen de buien wordt er enthousiast gevolksdanst op het gazon aan de straatkant.

Vannacht mocht ik logeren in Bazancourt in - jawel - de harmoniezaa als ik onder de knie krijg om foto's door te sturen, dan mogen jullie meegenieten. WNdeling was in de ochtend door een gestage regen. De temperatuur was best goed, maar het toch al stille platteland was door de regen nog meer verstilt. Met een uitzondering. Een mevrouw bood me aan sMen met haar in haar huis te lunchen. Was erg gezellig. Ze was blij met wat gezelschap. Ze gaf te kennen dat het hier voor haar te rustig was. Ze had geen rijbewijs: haar verleden jaar overleden echtgenoot vond dat niet nodig. Haar kinderen woonden op 20 km afstand. Te ver om even naar toe te gaan.

Ze kende Jos Evers van Grand Champs en deelde met hem de passie voor de natuur. Ze noemen dit permaculture. Een beweging van boeren en natuurvrienden die inzet om deze wereld die we slechts te leen hebben zorgvuldig door te geven aan onze kinderen. Niet ongebreideld benutten voor de huidige generaties maar zo onbeschadigd mogelijk door te geven. Een bezoeker tijdens het feest in Grand Champs - een ingenieur uit de buurt vN Santiago! - Elois geheten heeft met dit in het Frans. Duits. Engels trachten uit te leggen. De mevrouw raakte niet uitgepraat en heeft me een Pelgrimsbeeld gewezen verderop in een abri. Ook hier heb ik een foto van.

1. Sjef en Anjes Caris:
    23 juni 2015
    Tijdens het lezen van je dag ervaringen bekruipt ons iets van nostalgie, iets vanuit een ver verleden. Toen alles niet zo hectisch was. Aandacht voor zaken die heel belangrijk zijn en die door onze tijdgeest ergens op de achtergrond geraakt zijn. Mooi om te lezen dat 't er nog altijd is.
    Ook fijn te horen dat alles zo goed met je gaat.

Groetjes
    Anjes & Sjef
  2. Nico:
    23 juni 2015
    Hallo Jan,
    Een geheim, de was, is opgelost. Ben wel benieuwd naar: Nog zes nachtjes slapen en dan....
    Met grote bewondering volg ik jouw tocht en het tempo waarin.
    Met vriendelijke groet, Nico.
  3. Frans van de Weerdt:
    24 juni 2015
    Hoi Jan. We hebben je gemist bij de Sjmôkkelerre. Prachtig te lezen wat je allemaal meemaakt. Banneux in het quadraat.
    Hou moed, hou zee. Frans