Puente La Reina 20 km (1740)

19 augustus 2015 - Puente La Reina, Spanje

Puente la Reina 20 km (1740)
Terwijl ik dit schrijf zitten mijn voetjes in een teiltje water met soda. De Refuge - hier spreken ze van Albergue (wel zo chique) - heet Santiago Apostolo. Een privé-herberg op een heuvel net buiten Puente. In de stad zelf zit inderdaad weer alles vol. Op deze plek zitten veel mensen die net als ik niet om vijf uur smorgens met een rush beginnen om vooral een bed te scoren. Toen ik de stad binnen kwam werd ik meteen begroet door een grote groep op een terras die afgelopen  nacht in de Maltezer herberg hebben doorgebracht met mij. Ik mag toch hopen dat ze iets van het land hebben gezien, maar het wordt pas licht tegen half zeven.Fonkel nieuwe Albergue nu trouwens met dezelfde inrichting als in Roncevalles.
Gisteravond was er in de kapel een miniconcert door een meneer met draailier en doedelzak. Speelde Baskische volksliedjes: prachtig. Ik probeer zometeen een fragment op mijn blog te zetten.
Vannacht voelde ik me niet echt lekker. Ik werd tegen twaalf uur wakker met hoofdpijn en buikpijn. Vanmorgen thee en beschuit en vanmiddag als lunch hetzelfde. Knapte tijdens het wandelen op: de misselijkheid verdween met de kilometers. Wellicht gisteravond iets verkeerds gegeten of wellicht te koude cola gedronken. Een meneer uit Stuttgart die ik regelmatig tegenkom wilde eens wat anders als water. Even in de gaten houden.
De Pyreneeën wijken wat verder terug in het Noorden en de eerste olijfgaarden duiken op. Een pad na de Sierra is omzoomd met wilde venkel en in een klein bos met werkelijk stokoude eiken bedekt met zacht mos heb ik op advies van Tjerk Rommes een oude boom omarmd: zou echt iets van de enorme oerkracht van deze boom mij moed geven voor mijn tocht? Ik ben er vast van overtuigd.
Onderweg een ziekenauto. Iemand is weggegleden in het grind en door de val een been gebroken! Oei! Jammer maar wel rustgevend dat met al deze mensen er voldoende aandacht is voor elkaar en hulpdiensten snel reageren.
Tijdje gewandeld met twee meisjes uit Zuid-Afrika. Ze waren blij met mij in het Nederlands - zij spraken zuid-Afrikaans - te kunnenpraten.
Vanmorgen was het bij het vertrek elf graden. Bij aankomst is dat 38, terwijl ik op de siërra een tijdje een extra trui heb moeten aantrekken. Nu mijn voetjes verzorgen en even rusten.

1. Patrick Purnot:
    19 augustus 2015
    Dag Jan, fijn om te lezen dat het zo goed gaat. De tip van de oude boom omarmen steek ik in mijn mouw. Ik ben net gearriveerd in Chateaumeillant, Ger en Josien zijn er niet meer haha. Ik ga je niet meer inhalen. Bon Camino.