Palas de Rei 25 km (2393)

15 september 2015 - Outeiro de Rei, Spanje

Palas de Rei 25 km (2393)
Bar en boos weer vandaag. Vrijwel de hele dag regen met boven op de bergpassen stormachtige wind met jachtige regenbuien. De dorpjes waren vrijwel uitgestorven en ongelofelijk smerig. Koemest en andere viezigheid ligt opgetast op de smalle straatjes. De laatste zeven kilometer onafgebroken plensregen. Loodrecht naar beneden kwam dat laatste en veroorzaakte kleine beekjes op modderpaden. Nu in de warme Alebergue Benito en na de warme douche even diep in de slaapzak.
In al dat natuurgeweld struikelde Clarie op een bospad en ging fors onderuit.  Hand geschaafd en een paar bonte plekken op kin, wenkbrauw en wang. Was behoorlijk schrikken. Maar na met hulp van medepelgrims overeind te zijn gekrabbeld niet uit het veld geslagen en de wandeling voltooid. Dapper! Even aanzien ... En dat allemaal terwijl taxi's af en aanrijden om het pelgrimerend volkje op te pikken en snel naar comfortabele onderkomens te transporteren!
Tegen drie uur toen we bij de Albergue kwamen was het net of het avond werd.
Desondanks nog veel mensen ontmoet tijdens de twee korte pauzes. Ondermeer twee zussen uit Denemarken. Een van hen had net haar man verloren en moest dat een goede plek geven. Overigens was ze eergisteren voor de elfde keer grootmoeder geworden. Zelf had ze vijf kinderen.  Ze straalde ondanks het evidente verdriet.
Ook treffen we een mevrouw uit Oostenrijk. Ze loopt al twee dagen met ons op. Ze loopt nu eindelijk haar camino. Haar man staat met zijn auto op ieder kruispunt om haar te verzorgen? Hij is nogal van het forse postuur: een dikke Duitser (zegt zijn vrouw!) en zij heeft de laatste jaren geen kans gekregen om te wandelen of  beter ze heeft geen kans gezien om wat dan ook te gaan doen. Het echtpaar woont in Duitsland. Daar voelt ze zich niet thuis. Het echtpaar heeft een huis in Spanje. Daar wonen ze de helft van het jaar maar daar voelt ze zich niet thuis. Nu op de camino: daar voelt ze zich thuis. Blij als een kind. Heerlijk om te zien! Ze heeft ons geleerd zigzaggende naar beneden te lopen. Voorkomt blauwe tenen als je dichte schoenen draagt. Ik draag nog steeds sandalen ondanks de regen i. v.m. Met mijn gelukkig herstellende teennagel. Clarie volgt haar methode en maakt bijgevolg meer meters!
Na een korte dut inde slaapzak gaan we onder het genot van een glas wijn - voor jullie begrip: dat is om warm te worden! - samen dit verhaal versturen.

1. Annemie:
    15 september 2015
    Mooie energieke foto Clarie. Blijf stralen en neem anders nog een lekker glas wijn. Sterkte beiden met de barre omstandigheden die jullie gelukkig kunnen delen.
  2. Eddie Schiepers:
    Dag Jan en Clarie,
    En wij maar denken dat het alleen hier af en toe slecht weer kan zijn en in Spanje altijd de zon schijnt...
    Hopelijk krijgt Clarie niet te veel last van de opgelopen averij en kunnen jullie stralend het einddoel bereiken. Hoe dan ook, een grote pluim voor jullie beiden, zonder de een was de ander zijn opgave een stuk zwaarder geweest, thuis of onderweg. Alleen in goede harmonie (kennen jullie dat?) kan zo'n zware, lange sessie over en weer tot succes leiden.
    Dat succes kunnen jullie nu bijna aanraken (is eigenlijk al lang een feit), geniet ervan en beleef samen de intense ervaringen die zo door jullie samen en Jan bijzonder verdiend zijn.
    Het ga jullie goed de komende dagen, blijf genieten en binnenkort gezond en wel terug in ons aller "Groesselt"
    Groetjes voor jullie beiden van Corrie en Eddie
  3. Josine en Ger:
    15 september 2015
    Jan , Per abuis heb ik onze reactie geplaatst bij het verslag van 13 september ( Saria o km ).
    Je kunt daar dus even kijken .

Groet , ook aan Clarie , Ger
  4. Josine en Ger:
    15 september 2015
    Hallo Jan ,Per abuis heb ik onze reactie bij het verslag van 13 september ( Saria 0 km ) geplaatst. Je kunt dus daar even terugkijken.
    Ger
  5. Josine en Ger:
    Hallo Jan ,
    Per abuis heb ik onze reactie bij het verslag van 13 september ( Saria 0 km ) geplaatst. Je kunt daar dus even kijken.
    Ger.
  6. Marianne Baexem:
    hoi Jan,
    Wat een knappe prestatie tot nu toe.
    de laatste etappe te kunnen delen met Clarie is toch wel heerlijk.Hopelijk worden de weergoden jullie wat beter gezind.Je verhaal van de steentjes vond ik erg aandoenlijk en rakend.
    Heel veel succes nog de laatste meters en groetjes aan Clarie.
    Marianne
  7. Guido:
    Hoi Clarie en Jan,
    Elke avond geniet ik van het reisverslag. Het hoort intussen bij mijn dagritme. Nu de arrivee steeds dichter bijkomt, voel ik langzaam een zekere onrust opkomen. Onwillekeurig denk ik dan wat jullie moeten voelen als jullie in S. aankomen. Zeker jij Jan, nu je al zo lang zo dapper onderweg bent en zoveel dingen meegemaakt hebt en nog meemaakt. Je belevenissen zijn echt geweldig en raken mij.
    Veel succes met de laatste etappes. 't kump allemoal good.

greets
    Guido
  8. Corrie en Willy van Eijsden:
    16 september 2015
    Hallo Clairy en Jan. Het moet toch goed voelen dat het einde van deze tocht in zicht is. En dan ook nog een engeltje (in de vorm van Clairy) op je schouders om het laatste stukje samen te volbrengen. Geniet samen van deze mooie dagen. Het zal een herinnering voor altijd blijven. Groetjes van ons uit jullie Gronsveld.
  9. Fransine vd weerdt:
    16 september 2015
    hallo pregrinos.ik hoorde van jeannette en henk van jullie tocht.wij zijn net terug uit galicia,mijn man is van daar,ik wens jullie een mooie aankomst in santiago de compostella toe en na vandaag wordt het beter weer,het mooie moment gaat komen!!!!!!!!!!!SUCSES