Mussidan 25 (1278)

1 augustus 2015 - Mussidan, Frankrijk

Vanmorgen om half acht aan de wandel. De kasteelheer heeft de deur open laten staan en de drie kasteelhonden hebben de keuken opgeruimd zal ik maar zeggen. Buiten struikelen we over drie reeën. De honden slapen. De reeën staan bij dd kasteelmoord. De vorige eigenaars waren de Rosenbergs! Juist ja: de beroemde advocaten die een cruciale rol hebben gespeeld bij dd Neurenbergprocessen en later bij de totstandkoming van het internationale tribunaal in Den Haag. Kom ik min oude studie Vredesvraagstukken weer eens met groot plezier tegen.
Het landschap is vanmorgen hard en nurks. Steile hlingen omhoog en meteen gevaarlijke afdalingen over veelal losliggende grove grind en steenslag. De eerste vijf kilometer hebben we in anderhalf uur overbrugd!
Wel door dichte bossen. Rond elf uur komt plots pelgrim Nathalie ons tegemoet. Verderop wordt de route en naar links en naar rechts aangegeven en ze durft door dit dicht bos alleen niet verder. Dus samen! We gokten op links. Goed gegokt. Alleen bleef hdt bospad nog zes kilometer stijgen. Om twaalf uur waren we echt doodop . In een dorpje even koffie kunnen drinken en daarna door naar Mussidan. De lunch bestond uit vijf mariekoekjes en een halve liter water. Want hoewel aangekondigd in de gids geen bakker.
Nu in een herberg Municipal in Mussidan. Althans door de toenemende drukte heeft de gemeente de plaatselijke brandweerkazerne beschikbaar gesteld. Slaap nu in die kazerne i kamer met twee stapel bedden. Hoop niet dat het gesnurk van mij of mijn drie medepelgrims de nachtrust gaat verstoren.
Willeke gaat MORGEN EEn grote etappe maken. Ik durf dat niet mede gelet op mijnherstellende rechtervoet en maak een kortere afstand. Nu slapen : morgen wordt hdt dertig grAden!