Na de lauden en de pelgrimszegen 25 km (632)

5 juli 2015 - Chablis, Frankrijk

Gisteravond zat de basiliek tjokvol. Om acht uur werden de eerste  vaders binnengelaten. Dat ging in groepen van 50. Iedereen was aan het zingen: omnes gentes alleluja. Onafgebroken. Het duurde een uur voor iedereen binnen was. We zaten met zijn allen Op de tegel vloer. Anders was er niet genoeg plaats. Geen stoelen of banken. Tijdens de dienst was de kerk donker en alleen het priesterkoor hel wit verlicht . Werkelijk bijzonder.

Vanmorgen waren om acht uur de lauden. Op het priesterkoor zitten de zusters en paters in witte gewaden. Ook nu weer stampvol die kerk. Tijdens dd dienst na het evangelie over de herrijzenis v. Christus speelde een dwarsfluit. Ongelofelijk sereen en indrukwekkend. Was met mijn hoofd meteen bij het zomerconcert vN onze harmonie en het afscheid van Martijn als dirigent. Bleef de hele dag door mijn kop spelen.

De lauden werden afgesloten met het al zingend begroeten van deze nieuwe dag. Kippenvel. Daarna kreeg ik de pelgrimszegen. Wees voor Jan een schaduw in de hitte van de dag, een licht in de duisternis van de nacht en een verlichting bij de vermoeidheid opdat hij onder uw hoede gelukkig aankomt voor het graf van de apostel Jacobus.

Dan weg. De hele dag alleen door een prachtig landschap en overweldigende natuur. Met stip de mooiste dag wat dat betreft. Nu ben ik in Anthien in een herberg van Nederlandse mensen. Was staat te draaien en zometeen aan tafel. Duits echtpaar ALS MEDEPELGRIMS.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Patricia:
    5 juli 2015
    Ome Jan, geweldig om te lezen dat het zo mooi en overweldigend allemaal is/was. Heel veel plezier en geniet van het verdere verloop van je reis.
  2. Robert en Jolanda:
    5 juli 2015
    Hallo Jan zelfs na het mooie afscheidsconcert van Martijn waar we jou toch wel miste even snel jouw mooie belevenissen lezen groetjes vanaf café Groeselt
  3. Demi Janna Nico en Monique:
    Hallo Jan,
    Ook wij moesten extra aan u denken tijdens het mooie zomerconcert. Af een toe een bui om het iets koeler te maken, maar dat mocht het niveau niet beïnvloeden! Martijn heeft mooi kunnen afsluiten en Leon heeft een goede start gemaakt. Leon S. heeft u goed vervangen!
    Goed om te lezen dag het met u zo goed gaat . Wij hopen dat deze mooie dag tijdens dit avontuur nog vaker ingehaald mag worden door nog mooiere momenten. Groet van ons
  4. Sjef en Anjes Caris:
    6 juli 2015
    Pelgrim

Is het voor 't ontberen
    Stap na stap in zon en regen
    Geen gedachte om te keren
    Een doel als doel
    En het Grote leven
    Leven laten
  5. Thei:
    6 juli 2015
    Hoi Jan, ik ben jouw verhalen aan het lezen en probeer me voor te stellen hoe zo'n dag, week, maand er uit ziet. Jaren geleden zijn we eens naar Banneux gewandeld. In mijn herinnering voor mij nog steeds een unieke ervaring.
    Na die wandeling werden we opgehaald en 's avonds weer in ons eigen bed, anders dus. Die heilige mis vandaag, onder die omstandigheden ervaar je dat waarschijnlijk veel intenser, positieve energie. Het weer, de route, de plekken waar je uitkomt, slaapt, eet, wat je eet, mensen, verhalen, taal, rugzak, rug, voeten, de natuur, de rust, geen baas..., ik probeer het me voor te stellen, maar het lukt niet echt, ik kom steeds weer bij die factor tijd, alles wat je voelt, ervaart..., het is dag in dag uit, de vergeetfactor, het afschakelen..., ik blijf je volgen..., ik zag ergens dat iemand het had over "een ander mens worden", dus sterker..., Sterkte, Thei
  6. Alice en Gilles:
    7 juli 2015
    Bewondering voor je prestatie! Als je terug bent moet je ons het verhaal van de viering in Vezelay maar eens uitvoerig vertellen. Indrukwekkend!
    Veel sterkte verder en... desespereert niet!
  7. Marly:
    7 juli 2015
    Veel dank Jan, voor je altijd weer boeiende verhalen. Ik ben nog steeds blij verbaasd hoeveel goede mensen jij ontmoet op je tocht. Er is nog hoop voor de wereld!