Kruistochten 26 km (578)

3 juli 2015 - Chablis, Frankrijk

Het gebied dat ik doorkruis was rond de elfde eeuw de bakermat van de kruistochten. Veel monumenten en historische verwijzen er naar. Blijft een voor mij vreemd fenomeen, maar markeert een onbetwist keerpunt in onze geschiedenis. Ik blijf me afvragen waarom mensen op basis van geloofsovertuiging elkaar naar het leven staan. Toen en nu. Geloof is een persoonlijke keuze en mag nooit tot enige juiste waarheid worden gedefinieerd. Dan gaat het fout!

Vandaag was voor mij ingewikkeld. Vroeg opgestaan om voor de hitte te blijven. Medepelgrim Henk voelt zich goed en gaat graag mee. Het begin van de tocht lopen we het dal waar Chablis in ligt via geleidelijk stijgende weg uit. Dan wordt het lastig. Stijle afdaling en stevige klim over een pad vol keien. We zijn goed en wel boven of het begint opnieuw. In Courgis 5km gelopen krijgen we van een meneer uit een raam een kop koffie aangereikt. Een schat is hij. Blij dat we niet binnen zijn gevraagd. Twee koebeesten van grommende honden. De route herhaalt zich nog tweemaal met scherpe daling en stijging tot het volgende rustmoment: de OLV van Prehy. Henk laat lang op zich wachten. Als hij arriveert geeft hij aan dat hij gevallen is. Met je rugzak op je schouders altijd heel lastig. Als we bij zitten te komen geeft hij aan dat zijn hart veel te hard aan het werken is en dat hij een paar uur gaat rusten. Hij zal in dit of het volgende dorp blijven. Wellicht meerdere dagen Ik maak me ongerust, maar hij sust dat met het advies dat ik alleen doorloop. Ik merk dat het me pijn doet om afscheid te nemen.

ik loop vervolgens in mijn eentje door tot half twaalf. Op een pleintje bij een kruidenier installeer ik me in de schaduw met vers fruit en brood. Een mevrouw brengt met twee anderhalve liter vers water. Na het eten doezel ik tot drie uur en vervolgens maak ik de me resterende zes km. Ben nu op de camping Municipal van Accolay aan het  Canal Nivernais. Tent staat. Lekkere tonijnsalade gemaakt. De wasmachine probeert mijn wandelkleren schoon te krijgen. Er staan vijf mede kampeergasten.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Carla:
    Hallo ome Jan.
    Wat een ervaring weer vandaag! Kijk iedere keer uit naar het reisverslag wat U allemaal weer hebt meegemaakt.
    Veel succes en op naar de volgende kilometers! Gr Carla
  2. Robert en Jolanda:
    3 juli 2015
    Hallo Jan wat heb je toch een goede conditie eerst de hele morgen bergje op en dan weer af en dan s' avonds eten maken en wassen .je hebt t er maar druk mee.succes met alles groetjes uit t zéér warme Groeselt
  3. Eddie Schiepers:
    Dag Jan,
    Met zeer fijne herinneringen aan afgelopen maandag(avond) en dinsdag(morgen) lijkt het wel of we de extreme warmte mee hebben gebracht uit Frankrijk. Als we niet met eigen ogen gezien hadden hoe energiek je uitstraling was zouden we ons bij dit warme weer zorgen maken. We blijven je met groeiende bewondering volgen en weten zeker niet de enigsten te zijn. Voor velen is het nu "weekend", jij gaat morgen "gewoon" verder. Veel sterkte daarbij.
    Groet van Corrie en Eddie
  4. Jo Dassen:
    Hallo Jan.
    Weer een geweldig verhaal. Wat tref je toch veel lieve, attente en behulpzame mensen onderweg. Was de wereld maar overal zo.
    Voor wat betreft het berg op en af is er een mooi gezegde om over na te denken: Die nooit en berg op of af heeft gelopen zal nooit het vlakke waarderen. Neem dit maar mee voor morgen of een andere dag.
    Salut, bon voyage et a demain.
    Jo en Maria.
  5. Supportersvereniging van de Koninklijke Harmonie van Gronsveld:
    4 juli 2015
    Hallo Jan. Onze bewondering voor jou stijgt met de dag. Wij volgen met belangstelling en veel plezier je verslagen. Je ligt (volgens ons) goed op schema. Je conditie is goed en je enthousiasme lijkt alleen maar groter te worden. Heel veel groeten van ons allemaal.
  6. Ellie en cor:
    4 juli 2015
    Als ik de temperaturen bij ons bekijk, hebben wij ontzettend veel bewondering voor jouw doorzettingsvermogen.
    We wensen je een voorspoedig vervolg.
  7. Gene en Ria:
    4 juli 2015
    Jan wat tref je toch bezondere mensen! Dit moet je wel energie geven waarvoor dit doet we bewonderen je zeker met deze temperatuur ! We genieten van je verhalen in onze luie stoel Bonne route Gene et Ria
  8. Gemma Brouwers:
    5 juli 2015
    Hoi Jan. Alweer een week met mooie verhalen. Toevallig afgelopen week de pelgrimstocht op t.v. gezien met prachtige opnames van plaatsen waar jij ook nog zult komen. Wat een mooi vooruitzicht. Geniet ervan en voor morgen weer DEVOOT TEVOOT. Groetjes Servé en Gemma.