Fromista 27 km (2018)

30 augustus 2015 - Frómista, Spanje

Fromista 27 km (2018)
Om zes uur gewekt met prachtige muziek. Ondermeer het Ave Maria. Blijft de hele morgen bij me. Een wees gegroet Maria heeft me geholpen, want om acht uur brak boven de Meseta een noodweer los. Ik was om half zeven vertrokken omdat het erg heet beloofde te worden en het aantal kilometers dicht bij de dertig. De lucht werd in een mum pikzwart en meerdere onweren zochten elkaar op of dreven vervolgens weer uiteen om vervolgens tegenelkaar op te botsen. Regenbogen! Stortregens! Met vlagen over de open vlakten. Tot ik Fromista bereikte. Droog en geen vuiltje meer aan de lucht en de temperatuur ontploft.
De Refugio zit tjokvol en de mensen die nu nog arriveren zullen naar de verschillende hotels moeten of Tien kilometer doorlopen.
Ben een tijdje opgelopen met Karl uit Praag. Is derde jaars rechtenstudent. Toen hij naar de middelbare school ging heeft hij voor het eerst gehoord over christendom. Een voor hem waardevolle ontdekking en geeft hem veel warmte na de kilte van het atheïsme. Al snel gaat het gesprek over het vraagstuk van de immigranten en het onvermogen van veel landen om er adequaat op te reageren. Zijn land als voorbeeld met de Roma en het feit dat veel Tjechen er na vele honderden jaren nog steeds niet mee om kunnen gaan en ze blijven discrimineren. Het omgekeerde van integreren zal ik maar zeggen. Het begint bij het accepteren van elkaars verschillen. Het feit dat de PVV zo n grote aanhang heeft is het bewijs dat we nog een lange weg te gaan hebben. Afschuwelijk om te constateren. Ik hoop ganserharte dat de peilingen over de kamerzetels niet kloppen en niet opnieuw de PVV een rol kan gaan spelen.
Vooruitgang wordt omgezet in achteruitgang. Zo: moest ik even kwijt.
In Fromista wordt een legende levend gehouden en wel die van de honderd maagden. Het verhaal wil dat de heren van Castlia  rond 900 een wapenstilstand sloten met het Kalifaat onder de afspraak dat Castilia jaarlijks 100 maagden naar de kalief zouden sturen. Toen de eerste groep inFromista arriveerde en de moren ze wilden overnemen als slaven stuurde de Heilige Maagd een kudde wilde stieren op de moren af. Die sloegen op de vlucht en de honderd meisjes waren gered. Als ik naar het verschrikkelijke gedoe in Tjaad kijk hebben we in ieder geval deze legende nog niet begrepen.
Terwijl ik zit te schrijven realiseer ik me dat ik de legende van de Alto de Perdon met het prachtige kunstwerk op de top nog niet heb verteld. Welnu een pelgrim komt op de bergtop aan en heeft grote dorst. Opeens verschijnt dd duivel in de persoon van een jonge pelgrim. Hij zegt ik geef je te drinken als je het geloof in Slevenhier afzweert. De dorstige pelgrim weigert en zal nog liever sterven van dorst. De jonge pelgrim vraagt hem om dan tenminste Moeder Gods af te zweren. De ander gaat ook daar niet op in, waarop de duivel vraagt als laatste kans het geloof in de Heilige Jakobus te ontkennen. Dan sterf ik liever van de dorst, was het antwoord. De duivel wordt heel boos en verdwijnt in een wolk van zwavel. De pelgrim stort te aarde en raakt zijn bewustzijn kwijt. In zijn doodsstrijd verschijnt de heilige Jakobus en geeft hem te drinken. De pelgrim ontwaakt en kan zijn voettocht voortzetten. Alles komt goed!

1. Harrie:
    30 augustus 2015
    Proficiat de mijlpaal van 2000 km gepasseerd, veel succes voor de volgende km, ik geniet iedere keer opniuew van je prachtig verhalen en bewonder je optimisme en plezier in het leven, blijven genieten
    Ook groeten van Rosalie
  2. Maxime Niesten:
    30 augustus 2015
    Proficiat met deze mijlpaal. Nu nog even het reisverhaal vernieuwen. Is zelfde van gisteren. Ben zeer benieuwd naar de ervaringen van vandaag.
  3. Peter Kicken:
    30 augustus 2015
    Eindelijk Jan hoorde ik hoe je te bereiken ! Veel groeten uit het Oeslingerfeest!! Succes verder en tot gauw.
  4. Prisca:
    Goed bezig Jan!!
  5. Sjef en Anjes Caris:
    31 augustus 2015
    Als ik die verhalen van jou lees word ik bij ieder verhaal iets vromer, dus als het zo verder gaat zit ik dadelijk nog iedere week in de kerk. Maar Jan alle gekheid op een stokje, ik denk wel dat je veel mensen, waaronder ik, aan het denken zet. Het hoe en waarom zet ons gewoon aan het peinzen over wie wij zijn en of er iets van een bedoeling is waarom wij op deze aardkloot mogen rondsnellen. Of zoals in jou geval, mogen wandelen. Langzaamaan moet je toch een vleugje van de Botafumeiro ruiken vanuit De kerk in Santiago. Van mijn schoonbroer hoorde ik, hij liep de laatste 800km van de Camiro, dat dit wierookvat geregeld gebruikt werd tijdens de H. Mis die men iedere dag houdt voor de gearriveerde pelgrims. Het is ongelofelijk als je zo'n 53 kg wegend en 1,50m lang wierookvat door de kerk ziet geslingerd worden door diverse misdienaars. Ik heb het you tube filmpje al diverse keren bekeken. Straks moet dat voor jou toch wel een prachtige bekroning zijn om in deze dienst te zitten in het besef dat je zoiets geweldigs hebt volbracht. Nogmaals veel succes bij de laatste 500km en we wensen je heel veel gezondheid toe.
  6. Piet Roberts:
    Dag Jan,
    Zaterdag bij Kees geweest. Het was een bijzonder treffen. Hij ontving ons in de loge van het gebouw van de vrijmetselarij in Kampen waar we ook 's avonds hebben gegeten. Tussentijds een rondwandeling in het mooie stadje. De rest hoor je later wel. Ik wens je veel succes toe bij het laatste stuk van je Camino.