Castrojeriz 20 km (1991)

29 augustus 2015 - Castrojeriz, Spanje

Castrojeriz  20 (1991)
Ik dacht nog vanmorgen: dat worden er 1992. Het jaar van de geboorte van de euro in het zeer geliefde Maastricht! Onderweg is het regelmatig onderwerp van gesprek. Het heeft stad en regio ontzettend veel gebracht. Persoonlijk ben ik zonder meer zeer trots op voor de stad Maastricht te hebben kunnen werken. Het is toch zeer te hopen dat de samenwerking in de regio echt aan kracht gaat winnen en de kinnesinne en het kerktorendenken - ook dat van Maastricht - tot het verleden behoort. De inwoners verdienen het om eindelijk met weldenkende bestuurders vooruitgang te boeken! Moest even mijn hart luchten!
Gisteravond kwam opeens een gitaar te voorschrijf in de tuin en werd gezongen. Al snel waren er drie gitaren en werd er gedanst. Ik niet natuurlijk! Ben duidelijk niet geschikt voor dergelijke prachtige bewegingen. Toch om Tien uur naar bed. Als het lukt stuur ik een sfeerbeeld dat ik trachtte vast te leggen.
Vanmorgen begon om half vijf al de eerste fietsende pelgrim zijn boeltje te pakken. Heb nog doorgeslapen tot 7 uur en na het ontbijt was ik om acht uur de Meseta weer in. Dit keer geen grote rotsachtige omgeving maar zeer tot mijn verbazing uitgestrekte gemaaide graanvelden. De hitte begon tegen tien uur op te lopen. Begin nu het begrip zinderend te begrijpen.
Korte tijd met twee Franse heren op leeftijd gelopen. Beiden waren 76 en ze lopen al ontelbare jaren het stuk tussen Leon en Burgos. Nemen ze alle tijd voor.
Morgen staat weer een etappe op het plan van bijna dertig. Ben benieuwd wat mijn lijf daar van gaat vinden. Totnutoe gaat het overigens prima. Ik blijf zeer onder de indruk van dit gebied en eerlijk gezegd is het ondanks dat het soms loodzwaar is geweldig om mee te maken. Het landschap glooit en met regelmaat gaat de weg van het plateau naar beneden. Daar steken we een veelal drooggevallen beek over en de weg gaat weergeleidelijk terug naar het plateau. Je blijft op ca. 800 meter hoogte lopen. De groep jongeren is uit elkaar gevallen. De helft zit in een ander dorp: afslag gemist. De groep overweegt nu met een of meerdere taxi's weer terug te keren op de route. Waarom de afslag is gemist is zelfs voor mij die regelmatig misloopt een raadsel. Wellicht wordt hier alweer een legende van de jakobsweg geboren. Julie horen de afloop!

1. Eddie Schiepers:
    30 augustus 2015
    Dag Jan,
    Vandaag stap je over de 2000 km grens, tevens het laatste duizendtal van je tocht.
    Dinsdag loop je de maand September binnen, de maand waarin jouw opofferingen hun welverdiende beloning gaan krijgen als je zo rond de 16-17e de Kathedraal in Santiago de Compostela binnenstapt. In goed gezelschap.
    Vergeet het spreekwoord "de laatste loodjes wegen het zwaarst" en geniet van alles wat je ziet en hoort nu je bijna aan de apotheose van je lange tocht bent gekomen.
    Voor die laatste weken alle goeds, blijf gezond, blijf genieten en ... blijf ons deelgenoot maken van je belevenissen.
    Vanmiddag op het eerste "Oeslingerstraat-feest" zullen we het zeker nog over je prestatie(s) hebben.
    Groet uit Gronsveld van Corrie en Eddie.