Even uit beeld: geen WIFI

18 juni 2015 - Gronsveld, Nederland

Niet overal is WiFi en zonder kan ik geen verhaal schrijven. Nu dus wel. Ik ben inmiddels in Rocroi. Het aantal gelopen kilometers bedraagt 211. Voel me goed.

Na Scalyn ben ik in Namur bij de zuster de la Charite gaan logeren. De route blijft Ravel. De zusters beheren de Clinique Elisabeth en een voorschoolse opvang plus een meisjesinternaat. Ze zijn met 37 zusters, waarvan de helft 70plus. De ontvangt is allerhartelijkst . Ik mag logeren in het Emmaushuis. Er is heerlijk gekookt en s avonds een kleine vlees- en kaasschaal. Ik ben de enige gast en met grote regelmaat komen zusters me gezelschap houden. Het is gezellig. Goed te weten dat de zusters een uitgebreid sociale functie hebben voor de wijk. Veel personeel met een beperking vindt werk in het klooster . Vroeg naar bed.

Volgende morgen na ontbijt en overvloedig lunchpakket vertrokken naar Les pretres du Doyen de Dinant. Cure Pol Leonard woont sur la route. Dat bleek 37 km later. Ik vreesde dat dit over de top was en dat ik de. volgende dag tol zou moeten betalen, maar dat is niet gebeurd. Alweer een geweldige wandeling langs de Maas. Heerlijk weer en de wind in de rug. Uiteindelijk in Onhaye gekomen. Cure bleek niet thuis: weggeroepen voor sterfgeval. Toen hij arriveerde hebben samen gekookt en gegeten. Heerlijke man. Was pastoor van 12 kerken. Op zondagsn werden priesters ui Congo ingezet om álle diensten te kunnen draaien. Kerk in Onhaye is volledige bouwval.

Ook  hier lekker geslapen en na ontbijt richting Givet. De Cure had een begrafenis in Hastière. Tien ik langs de kerk liep kwam hij even naar buiten om afscheid te nemen. Ik beloofde een kaarsje en kaartje vanui Santago.

In Givet wachtte een eerste Refuge die ik deelde met Rene uit Opglabbeek. Rene had een ontstoken scheenbeen door overbelasting. Mijn fysieke gezondheid laat nog steeds geen krimp zien. Moet dit echt even afkloppen. Wens hem alle goede. Koude schotel en sla en alweer lekker slapen. Ik weet nog steeds niet of ik snurk! Givet is Frans, morgen ga ik weer verder via België naar olloy sur viroin. Ook dáár wachtte een pelgrimsherberg in het Europese centrum. Hier geen medepelgrim. Badkamer, keuken. Slaapkamer: riant.

1. Bregje:
    18 juni 2015
    Je doet het echt fantastisch, papa.
    We denken aan je! <3
  2. Carla:
    18 juni 2015
    Ome Jan wat een mooi verhaal. Geweldig om je zo te kunnen volgen! Ga zo door!
  3. Gijs geskes:
    18 juni 2015
    Heeft de looptraining van Maastricht naar Luik toch nog effect gehad!
  4. Patricia:
    19 juni 2015
    Ome Jan, super om je mooie vrehalen te kunnen lezen, en dat het goed met je gaat, Heel veel succes en we blijven je volgen, succes met het vervolg van je reis!