Viana 31 km (1803)

21 augustus 2015 - Viana, Spanje

Viana (31 km) (1803)
Door een rare beweging door een spelend kindje en mijn schrikreactie ben ik mijn oorspronkelijke
Tekst kwijt. Was heel mooi: als ik zo vrij mag zijn.  Gisteravond was ik in een herberg die gerund wordt door medelanders die zich geïnspireerd weten door de bijbel en met name het evangelie van Johannes. Het is jullie beslist opgevallen dat ik deze voettocht maak op religieuze grondslag. De vele momenten en ontmoetingen in de kloosters en pastoor waar ik mocht verblijven, mijn eigen stille momenten in de kerken en gebedshuizen geven diepgang, waar ik naar zoek. Welnu gisteravond met zijn allen een uurtje doorgepraat over ieders inspiratie en de plek die ieders godsbesef daarin heeft. Vandaag is dat de hele dag in mijn hoofd gebleven.
Was een lange en warme dag. Temperaturen van 23 tot 33 graden. Ik ben de riogastreek binnen gelopen en wijnteelt betekent hellingen. Werkelijk geweldig om door dit landschap te mogen lopen. Trof onder een vermoeide olijfboom een werkelijk doodvermoeide Ier. Door zijn blanke huid had hij alles bedekt: windjack en lange broek. Dito rood hoofd bedekt met een enorme muts. Was al twee weken onderweg vanuit Saint Jean. Heeft beide voeten in een soort sloffen gestopt: totaal ontstoken. Ik was al drie uur in de Refuge toen hij binnenkwam. De man heeft een opgeruimd humeur en riep Jan Nice to see! Hij haalt Santiago op zijn sloffen (grapje is van hemzelf).
Tijdens de wandeling valt op dag minstens zestig procent van de mensen jonger dan dertig is en bovendien zijn het vooral vrouwen die deze tocht lopen. De groep mensen die ik vandaag tref is gedeeltelijk gelijk aan de groep waar ik mee opliep door de Pyreneeën en er komen gelukkig nieuwe gezichten en dito ontmoetingen bij. Morgen wordt een wat kortere etappe.

1. Jo Dassen:
    22 augustus 2015
    Hallo Jan
    De dag voor ik de bergen zou intrekken heb ik een aantal maal geprobeerd je te mailen. Helaas moest ik steeds weer horen dat de verbinding niet tot stand kwam. (Ziggo gehackt)
    Nu probeer ik het opnieuw. Ik had klein verhaal voor je in petto over de bergen die ik zo adoreer. Ik heb nu begrepen dat je reeds door de bergen bent.
    Je heb mijn laptop mee, want ik wilde de prachtige verhalen van jou niet missen. Steeds opnieuw sta ik versteld van de inhoud van je verhalen. Ik wil je een spreuk niet onthouden die je vaak in de bergen ziet of vaak hoort: Vele wegen leiden naar God, een ervan gaat over de bergen. Jouw camino en jouw reis kun je bijna goddelijk noemen. Zeker als je al deze lieve mensen onderweg ontmoet, die je inspireren en zorgen dat jouw tocht gaat slagen waaraan en waarvoor je begonnen bent.
    Jan ik ga nu ook naar bed, een dezer dagen staat me, wanneer het weer meezit, ook een zware bergtocht te wachten, dus ik moet fit zijn.
    Als laatste nog iets om onderweg over na te denken.
    De weg naar de bron gaat steeds tegen de stroom in.
    Wanner ik boven kom zal zeker aan je denken en je vanaf grote hoogte alle goeds toewensen. Mocht het niet lukken zal ik toch met meeleven.
    Groet, bonvoyage et au revoir.
    Jo en Maria.