Sauveterre de Bearns 24 km (1592)

13 augustus 2015 - Saint-Gladie-Arrive-Munein, Frankrijk

Sauveterre de Bearns
Vannacht waren alle goden los! Vier onweren denderden boven mijn klooster zal ik maar zeggen. Veel regen uit gevallen. Dat was te merken in het bos bij twee stijle en lange beklimmingen. Glibberen en ploeteren over met stevige wortels met dikke modder. Lastig maar toen ik dat achter me had was ik best wel tevreden over deze oude man! Daarnaast nog drie keer omhoog over asfalt en als je boven bent riant uitzicht op ondermeer dd Pyreneeën.
Voor ik vertrok hebben we de lauden gebeden en aansluitende een H. Mis. De zusters Clarissen zijn nog met negenen hier en kwamen me een voor een na de dienst omarmen. Petit frere noemden ze me: was beetje aangedaan eerlijk gezegd.
De temperatuur was aangenaam om door te wandelen, maar in de loop van de daag stak een stevige wind op! Koude zeewind leek het wel die richting bergen werd geblazen. Was blij dat ik af en toe in de luwte van de valleien kon zijn en even uit de wind.
De hele dag alleen geweest. Mensen zwaaien naar je of begroeten je vanuit hun auto: bon camino! Een gesprekje bij het gemeentehuis van Lanneplaa (lijkt net Fins) met de Burgemeester was het enige contact. Hij attendeerde mij op een publieke waterkraan voor de Pelerins met Eau Potable. Natuurlijk komt dan het gesprek snel op Saint Jacques. Hij vindt het prettig dat de route door zijn dorp trekt. Vooral nu de route ook Europese culturele bescherming geniet komen steeds meer mensen ook korte stukken lopen. In die zin levert het voor de regio inkomsten door overnachtingen etc. Heb hem in overweging gegeven om de routebeschrijving in dd gids concreter te maken. Nu heb je vaak geen enk gevoel voor afstand of tijd. OK: genoeg geklaagd op deze alweer prachtige dag. Ik hoop dat ik inmiddels genoeg conditie heb opgedaan voor de komende bergen. Nog twee dagen te gaan en dan zet ik hopelijk voet op Spaanse bodem.
In Sauveterre deel ik de Refuge met twee Franse jonge mensen: ze waren vanmorgen net als ik uit Orthezd vertrokken maar hebben de hoofdwegen aangehouden. Daardoor twee uurtjes extra gelopen maar geen bemodderde schoenen. Nu nog even langs het postkantoor daar is WiFi en kan ik mails nakijken en dit verhaal versturen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Alda Roggel:
    13 augustus 2015
    Phoe na die ploetertocht vandaag, je hebt het maar weer gedaan Jan, verdien jij wel een heel goed bed om je dag nog eens in alle rust te herbeleven! Ik lees en volg je als in een boek, dat je vol verwachting weer naar de volgende bladzijde doet uitkijken. Veel loopplezier verder weer. Complimenten.