Saint Jean Pied de Port 23 km (1645)

15 augustus 2015 - La Coquille, Frankrijk

Saint Jean Pied de Port
Aankomen hier voelt als een mijlpaal. Vandaag mijn laatste herberg op Franse bodem. Beilari: pelgrim in het baskisch. Hier hebben de plaatsen dubbelnamen. Saint Jean is Donibane Garazi. Taal wijkttotaal af, maar o zo mooi al die klanken. Dit is cultureel erfgoed van de eerste orde! We hebben het er bij mijn afscheid in het Stadhuis al uitvoerig over gehad.
Vandaag is een speciale dag: Mariatenhemelopneming - Sainte Marie - dat hier drie dagen gevierd wordt. Zouden ze in Luik moeten weten! Er trekken blaasorkesten door de stad en de straatjes zijn tjokvol toeristen. In de kerk een moment voor het mariaaltaar en een kaarsje. Ongemerkt emotionele ervaring. Dankbaarheid overheerst.
Vannacht was het overvol in de Refuge. De late gasten hebben zich geïnstalleerd in de gangen en als je naar het toilet gaat moet je uitkijken om geen slapende mensen te raken. Was blij dat het ochtend werd en ik bij het eerste daglicht kon vertrekken. Halverwege een stevige klim over een kleine pas op 500 meter meen ik. Men heeft zich alle moeite getroost om veilige paden te zoeken voor de pelgrims. Tweemaal een uur de poncho omgeslagen. Als het regent dan gaat het gelijk met bakken tegelijk.
Ondanks het vroege uur loop ik plots met twaalf pelgrims. Later komen er tientallen bij. In Saint Jean staan lange rijen bij de refuges. Ben blij dat ik gereserveerd heb. De laatste reservering trouwens. In Spanje kan men niet vooraf reserveren. Ben benieuwd naar morgen. Niet allen de hoogte (1400 meter) maar ook de ontvangst in Roncevalles. Daar heeft men een capaciteit in het klooster voor 400 pelgrims! Moet erg wennen aan de drukte na de stilte van de afgelopen zes/zeven weken. Ik heb nu tweederde van mijn voetweg er op zitten. Hopelijk breng ik het tot een goed einde.

1. Annemie:
    15 augustus 2015
    Natuurlijk gaat het je lukken Jan.
    Kan me heel goed voorstellen dat het wennen is van 'stil' genieten en beleven naar het massale.
    Toi, toi, toi.
  2. Alice en Gilles:
    15 augustus 2015
    Dao zién vuur vaan uüvertûig. Mêt dyng koerasj môt dat lökke.
    Komplemeente!
  3. Alda Roggel:
    15 augustus 2015
    Tweederde erop zitten en ja het zal je zeker lukken Jan! Met jouw instelling.
  4. Gijs geskes:
    15 augustus 2015
    Heb je je tent al vaak gebruikt of komt dat nog nu het zo druk aan het worden is? Sterkte!
  5. Demi Janna Nico en Monique:
    15 augustus 2015
    Een mooi land met bijzondere ervaringen veilig doorkruisd !
    Op naar een nieuw land met veel nieuwe mensen EN de eindbestemming!
    Veel succes !!
  6. Thei:
    16 augustus 2015
    Hoi Jan, twee derde, dat is weer een mijlpaal en betekend dat je het zonder gekke pech gaat halen! Een ander land, andere taal, cultuur, ik dacht een groen landschap, mooie bergen, dorpjes, etc. Ik ben ooit van plan geweest om daar in de vakantie met de vouwwagen heen te gaan, maar het was te ver! Jij doet dat te voet!!! Petje af!
    In NRC staat vandaag een heel artikel over mooie plekken in de wereld die door het massale toerisme een deel van hun authenticiteit verliezen, een nadeel van de globalisering; ze noemen b.v. Amsterdam, Venetië en Santiago de Compostella; in 1989 kwamen er 600 pelgrims aan in Santiago en dit jaar waarschijnlijk meer als een kwart miljoen. Dat betekend uiteraard dat er aan verdiend gaat worden, etc. Jij hebt nog het echte oude pelgrims gevoel beleefd en dat nemen ze je niet meer af. Verder heeft het ook weer voordelen; je zult wel elke dag vers brood kunnen krijgen en je krijgt nog meer verhalen te horen, etc, etc. Geniet!, Geniet, Thei