Parize Le chatel - Le Veurdre - Isle er Bardait 25 plus 27 (819)

13 juli 2015 - Chablis, Frankrijk

Het vertrek bij Francoise en Daniël Leroux was allerhartelijkst. De avond samen was heerlijk. Eerst een uitvoerige aperitief en daarna zalig diner waarin vooral de groenten uit eigen tuin de boventoon voerden. Francoise raakte niet uit verteld over haar wNdeling naAr St.jacob. Haar boeken spraken boekdelen (dit is een ernstige fout tegen het Nederlands). Daniël en zij hebben besloten niet weg te gaan uit deze regio waar elk tweede huis te koop staat, de medische zorg onder grote druk staat, de jeugd wegtrekt e  het sociale leven bijna op een nulpunt is beland! Wat een weelde om Gronsveld als thuishaven te weten.

Zondag wandelen door de eerste uitlopers van de Auvergne is een cadeau zonder weerga. Stilte alom. Een enkele auto of fietser. De wereld aan je voeten. En dan een kerk die leepoog en een moeder en hAr twee zonen op het terras met een grande cafee. De oudste vN 19 had vorig jaar de Compostelle gelopen na zijn eindexamen. Moeder helemaal in dd wolken.

En even verderop midden tussen de velden een mevrouw van ..tig. Ze had de camino tweemaal GDLOPeDN MEt de fiets in dd hand: de bagage was haar te zwaar. Wt blijkt: het is mevrouw Riberolles uit Parize die we eerst gecontact hadden, maar helaas geen plek voor me had. Ze verwelkomde me met Bonjour Jan! En vervolgens excuses dat ze nee had moeten zeggen.

Op tijd in Le Veurdre. Voor de geschiedkundigen: het eerste dorpje over de brug van de Allier. Het begin van het Frankrijk onder Maarschalk Petain in de Tweede Wereldoorlog. Voor mij de tweede keer dat ik de MArschalk op mijnwandeling tegenkom!!!!! De eerste keer was bij het kasteel van Montlucon waar hij overleg vloerde met de Duitse keizer over de beëindiging vN de eerste wereldoorlog.

Gistermiddag en avond mijn rechtervoet hoog. Verzwikt met wAt vocht rond de enkel. Vandaag hield de voet zich goed en verschoof de druk wT naar de drie tenen aan  de binnenkant. In de Pharmacie adviseerde men Voltaren, maar dat wist ik al van mijn zusje Toos. En vooral hoog houden. De voet was niet gezwollen toen ik hem op deze camping bevrijdde.

Vanmorgen gelopen met pelgrim Jan uit Beverwijk. Had zijn hond Kuifje bij zich. Kuifje heeft artrose en da