Astorga 17 km (2190)

6 september 2015 - Astorga, Spanje

Astorga 17 km (2190)
Na mijn eerste vertelsel van vanmorgen gaat de route over een oude brug. Het verhaal gaat dat in 1430 of daaromtrent en Don Suero en negen ridders om de hand van een dame hebben gestreden op deze brug. Een maand heeft dat mogen duren! 300 lansen zijn gebroken en er is een dode gevallen. De winnaar heeft een gouden collier naar Compostela gebracht. De Don is 24 jaar later gestorven door de jaloerse hand van een tegenstander ene Don Gultiere de grootvader van jawel Cervantes. Het riddergevecht en al hetgeen erna gebeurde heeft model gestaan voor Don Quichotte. Vertelde een dame me midden op die brug met een prachtige kanten omslagdoek en een trotse spaande knot in haar zwarte haar: dus dit verhaal klopt zonder meer.
Ben vervolgens vandaag Erna en Volna uit Zuid-Afrika driemaal tegen gekomen. Volna loopt de Camino en haar zus Erna loopt mee zonder bagage als toerist. Ze slapen alleen in Herbergen in aparte kamers en houden van een beetje luxe. Ik heb beloofd ze te noemen in mijn blog. Bij deze. Als het goed is heb ik er een paar weken al over mogen spreken. Met grote regelmaat duiken  ze op. Ze praten Zuid- Afrikaans en zijn trots op hun Nederlandse roots en babbelen met woorden als Dankie. Ze zijn zeer begaan met mijn wederwaardigheden. Hopelijk heb ik hun namen goed gespeld maar dat zullen ze me zeker nog vertellen als ze dit gelezen hebben.
In Gronsveld is het Parkfeest nog in volle gang. Gisteren begreep ik dat het weer niet je dat is. Hopelijk weerhoudt dat mensen niet om te gaan. De meeropbrengst gaat naar deelnemende verenigingen: belangrijk voor de gemeenschap van Rijckholt en Gronsveld bij uitstek twee dorpen waar het goed is te leven. Ik zal ditmaal vanmiddag niet de bonnenbar bemensen met mijn vaste compaan Serve. Mis zijn verhalen nu al. Het familieweekend is inmiddels afgelopen. De reacties zijn fantastisch dus volgend jaar weer!
Onderweg speelt zich de volgende scène af. Vlak na de brug stopt een luxe bus. Vol Amerikaanse mensen. Een meneer loopt met me op. Een flesje water van 30 cc in zin rugzak moet hem tot Astorga inleven houden. Maar in geval van nood heeft de touroperator nog drinkplaatsen ingericht! Toe maar. Zijn vrouw haalt ons in en vraagt op zeer luide toon of ik ook uit Amerika kom. Eigenlijk was het geen vraag maar een vaststelling. Ik moest uit Amerika komen. Ik vertelde dat ik uit Holland kwam. Die stad kende ze nog niet. Ik weer: ik kom uit de buurt van een prachtige stad Maastricht in Holland. Van het land Maastricht had ze nog nooit gehoord. Dan moest Holland wel een erg klein plaatsje zijn zei ze nog tegen haar man en weg was ze luid doorsprekende met een vrouwelijke reisgenoot over ik meen Atalanta. Maar ja, dat zal wel in Amerika liggen. Heb mijn passen wat ingehouden zodat ze spoedig buiten gehoorsafstand waren. Slevenhier heeft het niet voor het uitzoeken zal ik maar zeggen.
Kom ik Astorga binnen en loop ik tegen een kunstwerk van Gaudi aan in de vorm van het bisschoppelijk paleis! Deze toch al mooie dag krijgt wel een bijzonder gouden rand! Alleen het kijken naar dit bouwwerk brengt ongekende emoties! Om het hoekje ligt mijn Albergue. Na het douchen ga ik beslist terug!
Mijn teen goed verzorgd met de medicijnen uit de plaatselijk Pharmacia. Gelopen in de sandalen en de rare verwonding ziet er rustig uit. Hopelijk blijft dat zo! Dank trouwens voor alle bezorgde reacties.

1. Sjef en Anjes Caris:
    7 september 2015
    Fijn te lezen dat je weinig last ondervindt van je voet, zo'n verpleegster-handjes verrichten toch wonderen he. Gisteren was een mooie dag in het park, de "Groeselse" restaurants lieten zich weer van hun beste kant zien. Het "preuve" kreeg weer alle kans en ik mag zeggen dat ik hieraan een best steentje heb bijgedragen en natuurlijk met de nodige heerlijke pintjes. De vele vrijwilligers hebben weer een puike prestatie neergezet.
    Ja dat was een hoogtepunt dat je zomaar langs het prachtige bisschoppelijk paleis van Antonio Gaudie kon lopen in Astorga. Ik ben namelijk een heel grote bewonderaar van Gaudi en dit bouwwerk heb ik nog niet live mogen bewonderen. Dus alweer een reden voor mij om dit "wandelingetje" van jou iets serieuzer te gaan bekijken de komende jaren. Over Gaudi is al heel veel geschreven echter een van de mooiste uitspraken vond ik toch wel; "he was touched by God". Wie weet ben je dit wel een beetje met mij eens. Alleen is het jammer dat de meeste bouwwerken niet door hem zijn afgemaakt, maar ja, je kunt niet alles hebben zullen wij maar zeggen.
    Dat je voet het mag houden en nog veel plezier de komende etappes.