Toen ik naar Santiago vertrok zocht ik niets en ik heb het gevonden

24 maart 2015 - Gronsveld, Nederland

Vandaag is Jacobsstaf nummer maart 2015 in mijn brievenbus belandt. Bovenstaande titel verwijst naar een artikel over het boek Compostella Voetreis naar het einde van de wereld van schrijver, arts, wereldreiziger en mede oprichter van Artsen zonder Grenzen Jean Christophe Rufin.

Rufin had geen religieuze reden om een camino te lopen, zelfs geern spirituele. De camino heeft haar eigen boodschap: ' en daar temidden van al die pracht, heeft de camino me zijn geheim verklapt. Hij heeft me de waarheid toegefluisterd, die ik me op slag heb toegeeigend. Compostella is geen christelijke bedevaart, maar veel meer of veel minder. Eigenlijk behoort hij geen enkele cultus toe en eerlijk gezegd kun je hem naar believen interpreteren. Als hij al verwant zou zijn dan met de minst godsdienstige variant ervan, met een religie die niets zegt over God, maar de mens de kans biedt Zijn bestaan te benaderen. Hij bevrijdt je van de gedachten en de kwellingen van gedachten en verlangen, hij neemt elke spirituele ijdelheid en elk lichamelijk lijden weg, hij wist het starre omhulsel uit dat de dingen omsluit en scheidt hen van ons bewustzijn: hij laat het samenklinken met de nastuur .. toen ik naar Santiago vertrok zocht ik niets en ik heb het gevonden'.

Prachtig en inspirerend denkwerk!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Paula:
    25 maart 2015
    Heb genoten van dit diepgaand reisverhaal.