Pedrouzo 23 kn (2443)

17 september 2015 - O Pino, Spanje

Pedrouzo 23 km (2443)
Voorlaatste dag voor we Jacobus zullen omarmen. Kijk er eerlijk gezegd naar uit. Ik weet dat de weg het doel is, maar aankomen ...
Gisteravond inderdaad gezellig gerafeld met Kora maar bovendien met twee Deense dames die we al een paar keer hebben getroffen onderweg. Dan spreek je en Engels en Nederlands tegelijk en met handen en voeten. Een van de Deense dames merkte op dat haar wandeling haar vooral stilte in haar hoofd opleverde. Ze had het gevoel de hele dag met zichzelf bezig te zijn, maar in haar gedachtenstroom zat geen enkele structuur en als ze op haar slaapplek aankwam kon ze met geen mogelijkheid omschrijven wat in haar was omgegaan. Ze omschreef dat als een grote stilte en als een soort totale ontspanning. Prachtige omschrijving! Kan ikm me heel goed in vinden: veel herkenning.
Vanmorgen had is veel respons op mijn blog. Dank daarvoor! Ik blijf natuurlik zeer onder de indruk van de sponsoractie die aan mijn voettocht is verbonden en die ten bate is van de muziekopleiding van de jeugd van onze Koninklijke Harmonie van Gronsveld. Ben zeer benieuwd! Schroom vooral niet om contact op te nemen met onze supportersvereniging of kijk even op de site Jannaarsantiago. De harmonie verdient het tenvolle. Maar dat weten jullie als geen ander.
Bij de start vanmorgen was het meteen vol bergop. In Arzua bij de eerste uitspanning heerlijk ontbijtje en daarna door deze geweldige omgeving lekker wandelen. Clarie heeft in de eerste wandelzaak nieuwe wandelstokken aangeschaft. Dus dat kan niet anders dan lekker wandelen zijn. De hele morgen droog door eucalyptusbosssn, eikenbossen, coulissenlandschap met afwisselende weiden en kleine gehuchten. Sommigen idyllisch mooi. Anderen vervuild en smerig maar wel authentiek en daarmee van ongekende schoonheid.
Het pad is inmiddels zeer druk belopen. Weinig stille momenten behalve als het rond lunchtijd begint te regenen. Heel het pelgrimerend volkje verdwijnt in barretjes en restaurantjes en Clarie en ik hebben het rijk onder onze regenjassen voor ons alleen. Overigens geen problemen met schouders, voetjes of wat dan ook. Knap!
Twee regenbuien en het klaart op tot Pedrouzo. De eerste herberg is volgeboekt . De tweede beschikt over drie slaapzalen met elk negentig bedden maar is wel van alle moderne gemakken voorzien. Blijft wennen deze grote groepen.

1. Eddie Schiepers:
    Dag Jan en Clarie,
    Morgen de grote dag. Wat een prestatie. Lijkt me een moment van totale beleving, die wij jullie ook toewensen. Veel meer schrijven we nu maar niet, kort voor de apotheose is tijd voor jullie zelf een groot goed.
    Geniet van alles wat er morgen in, om, naast en voor jullie gebeurd!
    Groet van Corrie en Eddie
  2. Robert en Jolanda:
    Clarie en Jan
    Morgen is het zover. Het einddoel gaan jullie bereiken.Geweldig hier zijn geen woorden voor.Geniet met volle teugen van de aankomst in compastello ik weet zeker dat jullie er heel stil van worden.Succes met die laatste kilometers groetjes Robert en Jolanda
  3. Myriam:
    Clarie en Jan
    Iech wins uuch alle sjoens tow morrege! Eur doel is bereik! Geneet same!
    Groetjes vaan Myriam
  4. Maxime Niesten:
    17 september 2015
    Morgen zetten jullie de kroon op deze schitterende prestatie. De finish dag zal zeer bijzonder worden. Geniet ervan!
  5. Michel van Eijsden:
    17 september 2015
    Beste jan en Clarie, ik ben momenteel in Namibie maar kan jullie toch volgen via de blog, ik wil jullie een fijne laatste etappe wenssen, wat een prestatie Jan, een diepe buiging en de pet af, geniet ervan en doe een schietgebedje in Santiago voor onze harmonie en de Gronsveldse gemeenschap, tot in Grosselt,

Michel
  6. Johanna:
    17 september 2015
    Geniet ervan morgen. Ben heel erg onder de indruk van deze prestatie. Chapeau. Ik denk aan jullie morgen.
  7. Jan en Virgenie:
    17 september 2015
    Jan en Clarie, morgen een hele mooie en onvergetelijke dag toegewenst.
  8. Johan en Katiusca:
    Hoi Jan en Clarie,
    Iets meer dan 3 maanden geleden begon jij aan jouw "processie" en morgen zullen jullie Santiago binnenlopen! Ik denk dat woorden tekort schieten om deze prestatie te beschrijven, maar unbelievable, amazing schieten door mijn hoofd. Ze zeggen de laatste loodjes wegen het zwaarst, maar ik ben er zeker van dat jullie morgen zullen zweven. Geniet van deze speciale dag.

Groetjes Johan en Katiusca
  9. Henk en Jeannette Scheepers:
    Clarie en Jan,

Dit is wat je noemt een top prestatie. Wij zijn "Gruutsj op dich".
    Morgen de laatste kilometers van een onmogelijke tocht met de gewenste bezinning en dat het mogelijk ook iets voor onze harmonie heeft op gebracht. We hebben genoten van je belevingen en je mooie verhalen.
  10. Bert en Sylvia Houben:
    17 september 2015
    hallo Jan, genoten van je prachtige verhalen. En nu je einddoel bereiken en ook nog samen met Clarie. Mooier kan niet. We zijn benieuwd naar je verhaal van morgen. Een prachtige dag gewenst. Groet, Bert en Sylvia
  11. Thei:
    18 september 2015
    Jan en Clarie, ik zou bovenstaande wensen willen overtreffen, maar dat is niet mogelijk. Wat een fijne reacties!
    Fantastisch wat je gepresteerd hebt en geweldig dat je dat nu samen met Clarie kunt afronden.
    Heel veel groeten van Marga en Thei
  12. Phil en Hub:
    18 september 2015
    heel veel succes en afsluitend plezier!! Wat een mooie prestatie daar!
    Clarie, van je collega's DORM ook natuurlijk, we hebben in grot en aan dis natuurlijk jullie prestatie besproken. Zowel voor de gaander als de thuisblijver veel respect hoor!
    Jan, goed en wel maar volgend jaar lenen wij Clarie weer.
    maar voor nu, maak er een mooi slot van . Phil
  13. Anita en thijs:
    Clarie en jan
    Veer winse uch eine super sjoone daag toe. Waat ein prestatie!! Doot geer Jacobus de groete van os? Knoevel hem maar ins good ;)
    Leefs thijs en anita
  14. Gene en Ria:
    18 september 2015
    Geweldig dat jullie dit samen mogen bereiken vandaag,maar wat zullen wij je verhalen missen,liefs Gene en Ria.
  15. Anita en Piet Erkens:
    18 september 2015
    Jan wij zijn apetrots op jou,wat jij volbracht hebt,wij wensen jou en Clarie een goed aankomen morgen en een super mooie dag !!!!!