Saint Foy la Grande 23 km plus twee (1325)

3 augustus 2015 - Port-Sainte-Foy-et-Ponchapt, Frankrijk

Het is stil als je alleen loopt. Dingen in je hoofd die opeens aandacht vragen. Losse gedachten of zit er toch een patroon in?
Vanmorgen om zes uur vertrokken. De gastgevers hadden gisteren het ontbijt klaargezet . Per persoon vier witte sneetjes. Iedereen heeft alles opgegeten! Grapje! Het pelgrimsverblojf was allerbest. Van dd vijf mensen in de kleine ruimte was ik de enige die niet snurkte, zei Frederique, maar dat is hoogstwaarschijnlijk buiten de waarheid.
Alleen is maar alleen.
De wandeling vandaag ging over gebaande paden en toch heb ik me mislopen! Niet erg, want dan had ik de vriendelijke meneer gemist die me de goede weg wees en me een kop koffie aanbood.
Sta nu pal voor de rivier de Dordogne. Midden op de brug staat een bord dat ik nog 1100 km te gaan heb. De Refuge paroissial is uitstekend! In Franrijk zijn op mAndag net als zondagmiddag alle winkels gesloten. Gelukkig wist de mevrouw die het hier in de gaten houdt een oplossing bij een kruidenier achterom. Heerlijk volkje!

1. Marij en Remy:
    3 augustus 2015
    Hoi Jan de Dordogne is een prachtig gebied daar zijn we 2 jaar geleden naar toe geweest en hebben toen ook de rivier de Dordogne zien liggen en stromen.
    Het hele gebied ademd een speciale sfeer uit.
    Ik kan me goed inleven wat je nu ziet en tegenkomt zeker een plek om naar terug te gaan.
    Je verhalen blijven mooi en leuk om te lezen.
    Groet Remy en Marij.
  2. Thei:
    4 augustus 2015
    Hoi Jan, je vertelde over de streek van de walnoten, nu ben je in die van de truffels, prehistorische grotten, dichte bossen, normaal is het in deze periode erg druk in de Dordogne, maar jij komt op plaatsen waar nog "alle" winkels gesloten zijn en dus geen of weinig toeristen, jij ziet nog de langzame manier van leven en ik heb het idee dat dit nu je normale patroon geworden is. Hier praat men over slow food en andere gezonde zaken, jij beleeft dat!
    Groeten, Thei
  3. Piet Roberts:
    4 augustus 2015
    Dag Jan, Sorry voor de late insteek. Ik heb inmiddels al je verhalen gelezen. Ik krijg en mooie indruk van je wedervaren op je tocht. Er zijn me enkele dingen opgevallen tijdens het lezen b.v. dat je nogal eens misloopt. Is de route niet goed aangegeven? In de Middeleeuwen moeten veel mensen eindeloos verdwaald zijn voordat ze in Santiago aankwamen lijkt me, want toen was er helemaal geen wegbewijzering. Veel mensen zeggen dat Frankrijk een mooi land is, maar dat er geen Fransen moesten wonen. Deze mensen moeten eigenlijk verplicht jouw verhalen lezen. Wij hebben dezelfde ervaringen als jij in al die jaren dat we naar Frankrijk op vakantie gaan. Heel veel vriendelijke en behulpzame mensen. Mooi volkje die Fransen!!! Wij blijven je natuurlijk volgen en we wensen je een behouden reis (niet te veel verdwalen!), veel contacten met leuke mensen, lekker eten en drinken (je komt in echt culinaire streken!) en hopelijk niet al te veel blaren. Zet hem op!!!
  4. Maryanne:
    6 augustus 2015
    Wel wat laat je blog ontdekt maar meteen verslingerd aan de inhoud. Kijk uit naar wat nog komen gaat