Pereje 29 km (2274)

9 september 2015 - León, Spanje

Pereje (29 km) (2274)
Advies: ga dit plaatsje niet op de kaart zoeken: is kwart Riekelt. Ben bewust tot hier doorgelopen omdat morgen de laatste echte bergpas op het programma staat. De weg gaat dan omhoog van nu 500 naar 1500. De plaats heet daarboven O Cebreiro. Daarna blijft het landschap golvend met wat kleinere schurken maar geleidelijk vlakt het wat af.
Gisteravond gegeten in het gezelschap van twee Zweedse mevrouwen. Ze hadden al een dag gelopen en wilden morgen proberen om Villafranca te bereiken. Dat is de stad die nu achter me ligt. Mochten ze het te ver vinden dan namen ze dd taxi. Toch vreemd dat ik daar nu nooit op kom. De Oostenrijkse mevrouw die een paar dagen geleden de bus had genomen wist me te vertellen dat alle pelgrims dat doen! Toen ik niet begrijpend keek zei ze met stemverheffing: echt alle pelgrims! Wil ik tot het nobele genootschap van de peregrinos gaan behoren dan zal ik toch niet ....!
De tocht vandaag was voor tachtig procent door de bebouwde kom of langs een rijksweg over een wandelpad. Op afstand zie je dat de wijnoogst in volle gang is. Nee: geen idee of hier ook Polen het werk opknappen of wellicht mensen uit Noord-Afrika. Zou me niet verbazen eerlijk gezegd want als je door de vele dorpen en stadjes trekt zitten de mensen massaal buiten op de stoep. Pelgrims kijken is hier een attractie. Heeft wat weg van het oeroude gebruik in Gronsveld om toen nog alle verkeer over de rijksweg moest naar het zuiden bij het begin van de bouwvakvakantie buiten te gaan zitten om de mensen die met de auto in file langsschuivelden uitvoerig te bestuderen (en te becommentariëren) . Mijnhelaas overleden achterbuurman kon daar in geuren en kleuren over spreken.
De zware lichamelijke inspanning van gisteren heeft zich wel doen merken. Meerdere medewandelaars beginnen sleet te vertonen. De combinatie van stevig wandelen, onvoldoende of verstoorde nachtrust en alle denkbare kwalen begint zijn tol te eisen. Als het geweeklaag me teveel wordt ga ik bewust langzamer lopen om buiten gehoorsafstand te geraken. Natuurlijk ben ook ik bezig met een krachtsinspanning maar ik wil niet wegzakken in gezeur. Daardoor wordt de moraal aangetast en dat wil ik te allen tijde vermijden. Het voelt alsof ik gisteren vertrokken ben uit Gronsveld. En ja de mensen die me adviseerden om niet te gaan hebben volkomen gelijk. Het doet pijn in mijn lijf tot de derde graad. En ja de mensen die vol enthousiasme me adviseerden vooral te gaan hebben volkomen gelijk. Het is ongelofelijk mooi om te mogen doen. Het is genieten bij elke stap. Ik zou er geen  seconde van hebben willen missen! Moest even van mijn hart.
Passeerde eergisteren een Ermita: een kluis van een kluizenaar. De Ermita heet Ecce Homo. Buiten op het bankje zaten een bejaarde mevrouw en meneer. Ik versta dit volkje niet maar de oude mevrouw pakte me bij mijn mouw en nam me mee naar binnen. Een wonder had zich hier voltrokken. De Kluis was gebouwd over een diepe put. Het verhaal wil dat een kindje van drie in de put is gevallen. Haar moeder heeft de Hulp van Maria ingeroepen en het water spoot omhoog en bracht het proestende in veiligheid. Het verhaal stond  in alle talen in een boekje en terwijl ik het las maakte ze met grote regelmaat een kruisteken. Maakt onuitwisbare indruk op me. Buiten kreeg ik met een vette knipoog een stempel van de oude heer. Ook zonder woorden begrijpen mensen elkaar.
Vanmorgen overkomt me het volgende. Nadat gisteren een bus rijke Canadezen was gestopt de de dames en heren vijf kilometer meeliepen over de camino kwam de reisleider naast me lopen. Antonio. Hij vroeg honderduit en legde me uit wat het rijke Canadese volkje deed. Korte tochten en dure hotels! Welnu vanmorgen zie ik de bus weer. Vol in de remmen. Antonio naar buiten en in zijn gevolg de hele bus. Ze wilden op de foto met een echte pelgrim! Nu weet ik niet meer of nu wel of niet een stukje moet smokkelen met de bus of een taxi! Ben even de weg kwijt zal ik maar zeggen ...

1. Annemie:
    9 september 2015
    Volgens mij heb je inmiddels een ijzeren conditie Jan.
    En een lange adem: De verhalen worden steeds langer en de humor niet minder. Je lijkt soms zelfs naast je schoenen te lopen
    Mooie prestatie weer vandaag net zoals Tom van de buurgemeente.
    Geniet van je inspanningen en beschouwingen.
  2. Truus:
    9 september 2015
    Hoi Jan, je wordt echt een beroemdheid, iedereen die met je op de foto wil! Maar of je hier zelf nu op zit te wachten? De verhalen blijven boeiend, en verbazen me telkens over de mensen die je op je tocht ontmoet. Ook de tocht van gisterren met t leggen van de steentjes die je steeds mee gedragen hebt een kippevel moment. Gelukkig dat je wel nieuwe stokken gevonden hebt toen die van jou het begaven, want als je zo'n steiging/daling hebt zijn deze onmisbare maatjes. Wat zul je uit kijken naar zondag als Clarie komt. Eerst mogen wij haar nog ontmoeten en waar zou het gesprek over gaan? Kijk er naar uit. Voor jou de laatste loodjes Tevoot. Geniet ook hiervan. Groetjes Truus
  3. Marly:
    10 september 2015
    Dappere vriend, laat je niet verleiden en ompraten door die zogenaamde pelgrims. De enige ware pelgrim gaat 'Tevoot'
    We zijn waanzinnig trots op je! xxx
    Marly
  4. Peter Paquay:
    Jan,

Je begint je "doel" te bereiken. Santiago. Daarna nog naar Finisterra heb ik begrepen. Ben er in juni van dit jaar nog geweest. Als je de gelegenheid krijgt vergeet dan Muxia niet. De weg, de camino, is echter het eigenlijke doel. Dat heeft de Griekse dichter Konstantinos Kavafis in het volgende gedicht naar mijn mening duidelijk trachten te maken, hetgeen hem aardig is gelukt. Ik wens je nog een buen camino en Ultreïa!

"Als je doel Santiago is en je vertrekt daarheen,
    dan hoop ik dat je tocht lang zal zijn,
    en vol nieuwe kennis, vol avontuur.

Ik hoop dat je tocht lang mag zijn,
    de zomerochtenden talrijk zijn, en
    dat het zien van de eerste havens
    je een ongekende vreugde geeft.

Verlies Santiago niet uit het oog:
    daar aankomen was je doel.
    Maar haast je stappen niet;
    het is beter dat je tocht duurt en duurt
    en je schip pas ankert bij Santiago,
    wanneer je rijk geworden bent
    van wat je op je weg hebt geleerd.

Verwacht niet dat Santiago je meer rijkdom geeft.
    Santiago gaf je een prachtige reis;
    zonder Santiago zou je nooit vertrokken zijn.
    Het gaf je alles al, meer geven kan het niet.

En mocht je vinden dat Santiago arm is,
    denk dan niet dat het je bedroog.
    Want je bent een wijze geworden, hebt intens geleefd,
    en dat is de betekenis van Santiago."
  5. Alice en Gilles:
    10 september 2015
    Op de Franstalige versie van Wikipedia wordt Pereje vermeld. Er staat zelfs een foto bij van de herberg voor pelgrims. Tevens wordt vermeld dat het ligt op de route naar Santiago.

Komplemeente
  6. Jos:
    10 september 2015
    collega .. Nog ffkes en dan mag voor mij de Hermenie een hele week uittrekken ! En dan die Roeije maar klagen dat de processie met de Groete Broonk te zwoer es .

Zie je maar he waar 40 jaar ambtenaarschap eens mens toe kan brengen. De echte Pinhauwers.

Groetjes en sterkte met de laatste loodjes.