Calzadilla de la Cueza 17 km (2056)

1 september 2015 - Calzadilla de la Cueza, Spanje

Calzadilla de la Cueza (17 km: 2056) De naam van deze plaats betekent letterlijk Weggetje van de rivier de Cueza. Dat is het dan ook: net als zoveel dorpen in België en trouwens ook Gronsveld een klein lint gebouwd aan een weg. Inderdaad een korte etappe. Je bent afhankelijk van de afstanden tussen de plaatsen. De volgende plek ligt 25 km verder. Doorlopen daarnaartoe is voor mij geen optie want meer dan 40 km. Dus wat meer tijd om te rusten en een middagje niets. Voelt als een rustdag. De refugio is echt fonkelnieuw. Dat betekent wat meer privacy door kleinere slaapvertrekken en goede sanitaire voorzieningen. Gisteravond naar dd H.Mis die met een pelgrimszegen werd afgesloten. Meneer pastoor sloot zijn preek af in het Engels. Ook dat konden we niet verstaan net als de rest van de preek in het Spaans. Heel veel nationaliteiten in de Iglesia Santa Maria. Deed me goed. Vanmorgen vertrokken de eersten om half vijf! Op zich niet erg maar hun geraas maakt elke slaap verder onmogelijk. Zat om zeven uur in een barretje naast het klooster te ontbijten. De zusters van hoge leeftijd boden hier alleen slaapmogelijkheid. Voor het beeld: kost welgeteld vijf euro en dan krijg je een goed bed met echte lakens en gebruik van douche en sanitair. Voor een ontbijt betaal je drie euro: glas SAP, kop koffie en twee bocadillos (lekker warme harde broodjes met ham en ei). Kun je er weer even tegen. Vannacht heeft het weer enorm geregend en de extreme normale hitte in ieder geval vandaag verdreven. De wind voelde fris en daarmee lekker wandelweer. Vijftien kilometer kaarsrechte weg is dan wel nog steeds vijftien kilometer kaarsrechte weg. Wandelcorvee noemt Joyce Roodnat dat. Toch heeft het ook zijn charme. Een oude solitaire eik kun je in alle rust met een uur lopen bestuderen en waarderen. Brengt ook heel veel rust in je hoofd. Net alsof dd totale eindeloze leegte van deze vlakte zich kopieert in je hoofd: ook daar totale rust en kalmte. Nog 17 etappes te gaan.

1. Johanna:
    Hoi Jan,
    Weet niet wat ik moet zeggen, maar ik lees je verhalen elke keer, en soms nog vaker dan een keer. Ben gewoon heel erg onder de indruk van je prestatie, maar zeker ook van alles wat je meemaakt. Chapeau!
  2. Alda Roggel:
    1 september 2015
    Hoi Jan, moet lekker voelen om eens een dag met maar 17 km te lopen, alsook je nieuwe wandelstokken niet gelijk te belasten (grapje) neem het ervan de rest van de dag. Weer bedankt voor je mooie verhalen, de foto!s en geniet van alles. Veel loopplezier en succes voor de volgende kilometers! Groet uit Roggel.
  3. Marly:
    1 september 2015
    Hoi Jan, wat fijn om jouw avonturen te volgen. Ben jaloers op jouw bereikte innerlijke rust xxx
  4. Maxime Niesten:
    1 september 2015
    Jouw prestatie wordt met de dag indrukwekkender. Chapeau! De finish nadert. Het zal een apart gevoel geven als je er bent.
  5. Lily Dassen-Jaspars:
    hoi Jan,
    Allereerst hebben we enorm respect voor je omdat je elke morgen de moed hebt om verder te gaan ! Ik vind het alleen erg als je er bent en we geen verhalen meer krijgen. Het is elke dag geweldig interessant .
    Toch wensen we je nog heel veel sterkte voor de laatste etappes.
    Groetjes van Lily en Jeu Dassen-Jaspars
  6. Paula:
    2 september 2015
    Coucou Jan,
    Tu as parcouru beaucoup de chemin et encore 17 etapes a aller. Tu approches la destination et je remarque que l'itineraire du pelerin t'a apporte du repos, du temps de reflechir sur le passe, present et futur. Ultreia!!