Ribadiso 27 km (2420)

16 september 2015 - A Coruña, Spanje

Ribadiso 27 km (2420)
Gisteravond was het weer onveranderd slecht. Manuel de herbergier bromde dat het alleen winters zo spookte buiten. Om negen uur naar bed en meteen in slaap. Toen ik vannacht rond half twee even op was, was de huisbaas nog bezig met de hal te dweilen. Al dat gedrup was door de natte kleren ook in de overigens perfect slaapplek binnen gedrongen. Vanmorgen werden we na zevenen pas wakker: geen vroege vertrekkers in deze herberg. Heerlijk.
Na het ontbijt waren we pas tegen negenen aan de wandel. Nog niet de hoek om of de eerste bui noodzaakte dat de regenkappen weer moesten worden omgord (wat een archaisch woordgebruik: moet ik nodig iets aan gaan doen!). Binnen tien tellen drijfnat, maar we zwoeren goedgemutst te blijven. Het komt zoals het komt: net als de weg. Onvermijdelijk en eigenlijk tegelijkertijd ontzettend mooi en indrukwekkend. De morgen verloopt wisselend met regen en droge periodes. Het landschap blijft prachtig glooiend en (!) geurend. Eucalyptus! Hele bossen en plantages. Afgewisseld door oude eikenbossen. De bomen grillig en bedekt net mos. Opeens op het pad een roodborstje! Dartelt en dwarrelt een paar maal om ons heen: cadootje! De paden omzoomd door stenen en stukken grillig graniet. De paden zelf zijn op plekken uitgespoeld door de hevige regens de laatste dagen. Na de middag breekt af en toe de zon door en ons toch al goede humeur krijgt nog een extra dimensie. Na de middag begint het landschap ook scherper te glooien: we wandelen van beekdal naar beekdal dus dalen en stijgen achter elkaar door. Vermoeiend: ja. Mooie natuur: ja. Heerlijk gezelschap:ja. Genieten!
Halverwege de laatste afdaling een klein malheur: een wandelstok van Clarie begeeft het. Het blijft behelpen met onze eenvoeters!
Nog een goede 40 km te gaan. Voelt vreemd. In de albergue treffen we Nora uit Kalmthout. Wordt  een gezellige maaltijd.

1. Bregje:
    16 september 2015
    Pa, geen dag zonder onvergetelijk avontuur. Zo mooi!
  2. Alda Roggel:
    16 september 2015
    hoi lukt het Clarie om de laatste dagen met maar een wandelstok en wat pijnlijke valplekken,toch blij Santiago te bereiken, natuurlijk wel! En als de zon dan ook nog wat mag verwarmen, is het top! En jullie samen zijn de allergrootste topkanjers! Al zal het voor jou Jan wel wat vreemd aanvoelen, die laatste dagen van zoveel. Groet
  3. Alda Roggel:
    16 september 2015
    Toppers zijn jullie, met een wandelstok minder, misschien nog wat ongemak van Clarie d'r struikelpartij te weinig zon momenteel maar met een bijzonder gevoel om samen straks Santiago te bereiken.
    Heel bijzonder! Groet
  4. Gijs geskes:
    16 september 2015
    Naarmate je tocht vordert worden je beschrijvingen steeds poëtischer. Nog een klein stukje, doe je best en wens Clarie sterkte toe
  5. Truus:
    16 september 2015
    Wat een avontuur elke keer weer. Gelukkig is Clarie toch kunnen starten na gisteren, en nu met 1stok! Jan je sandalen zullen wel niet droog zijn geweest vanmorgen? Maar jullie genieten met of zonder regen van alle dingen om jullie heen. Ook de laatste 40 km. Lieve groetjes van ons.
  6. Jo Dassen:
    Hallo Jan en Clarie.
    IK denk mijn voorlaatste reactie op je prachtige verhalen.
    Allereerst een geweldige prestatie van jou Jan, maar ook van Clarie.
    Geniet van de laatste kilometers tot Santiago.
    Toi, toi.
    Alle goeds voor de laatste kilometers wenst jullie beide Jo en Maria
  7. Paula:
    Dag Clarie en Jan,
    Clarie, hoop dat je niet al te veel last hebt van je val gisteren.
    Jan, geweldig je reisverhaal iedere dag weer. Mooi zoals je alles beschrijft. Ik kan het landschap bijna zien en ruiken.
    Vanmiddag had ik Guido Bessems aan de telefoon. Wij hebben 2 dingen gemeen, nl. wij missen je en genieten iedere avond van je reisverslag.
    Clarie en Jan, geniet samen van de laatste km van deze camino.
    Hartelijke groet, Paula
  8. Comité Jan naar Santiago:
    Hallo Jan en Clarie,

Bijna heb je je doel bereikt. Over enkele dagen zul je het grote plein voor de kathedraal van Santiago de Compostella oplopen. Het doel van je reis.
    Je reisverslagen geven ons een beeld en gevoel hoe je deze tijd hebt doorleeft. Met een beetje fantasie konden we met je meelopen en ervaren wat zo’n tocht met een mens doet.
    Aan je voettocht is met jouw goedvinden een actie verbonden met als doel geld in te zamelen voor de jeugdopleiding van onze harmonie.
    De laatste loodjes wegen het zwaarst, dat geldt uiteraard ook voor deze actie.
    Jij je kilometers en geweldige ervaringen, wij een mooi bedrag voor de jeugdopleiding.
    We zien dat velen je volgen en willen allen die nog niet de kans hebben gehad jouw actie te steunen in de gelegenheid stellen dit alsnog te doen.
    Is er een volger die alsnog wil sponsoren, kijk dan op http://www.jannaarsantiago.nl

Comité Jan naar Santiago.
  9. Peter:
    Hallo Jan en Clarie,
    Met de laatste loodjes in het vooruitzicht. Is het nog even doorzetten en de nu al topprestatie is geleverd! Heel veel succes en sterkte!
    Peter & Margareth
  10. Marly:
    17 september 2015
    Jan!!! je gaat het halen !!!
    Haast onvoorstelbaar die afstand, maar zo ontzettend dapper.
    Een dagelijkse dagdromerij gun ik mij met jouw verhalen, even weg uit het Stadhuis :-)
    xxx Marly
  11. Demi Janna Nico en Monique:
    17 september 2015
    Alweer de laatste kilometers, ongelooflijk!
    Nog veel plezier en succes samen met Clarie. Ik denk dat er nog vele wandelingen zullen volgen en dat er vaak herinneringen naar boven zullen komen. Tot snel